1 min

Tags in dit artikel

, , ,

UPC heeft besloten om sms’jes te versturen naar mensen die hun rekening niet op tijd betalen. De wanbetalers krijgen op hun mobiele telefoon een sms’je binnen waarin staat dat ze nog moeten betalen.

De tekst die de wanbetalers krijgen in een dergelijk sms’je luidt als volgt: "Betaal uw achterstallige UPC-factuur. Voorkom extra kosten en afsluiting van diensten."

De Consumentenbond laat weten niet gediend te zijn van deze methode. De bond noemt de methode dan ook ‘dubieus’ en stelt: "UPC mag weliswaar om zijn geld vragen, maar je kunt je afvragen hoe UPC aan het mobiele nummer van klanten komt en of zij er wel duidelijk op zijn gewezen dat hun nummer hiervoor wordt gebruikt", aldus Consumentenbond-woordvoerder Marcel van Beusekom.

Klanten zijn eveneens niet blij met het sms’je en zien deze vaak als een bedreiging van UPC naar de klant toe. "Ik schrok me rot van dat dreigende sms’je. Ik was slechts vijf dagen te laat met betalen. Als ik een klacht over UPC heb, reageren ze altijd een stuk trager", zo stelt een ontevreden UPC-klant uit Ridderkerk.

UPC nuanceert de zaak echter, volgens het bedrijf is er geen sprake van een dreigement, maar van een kattenbel. UPC herinnert de klanten dat ze hun rekening nog moeten betalen. "Bij negen op de tien klanten helpt dat", aldus UPC-woordvoerder Ronald Sutmuller.