2min

Tags in dit artikel

,

De Consumentenbond eist dat internetserviceprovider UPC duidelijk maakt aan klanten dat het de snelheid van de internetverbinding afknijpt. Zolang ze dat niet doet, maakt het bedrijf zich schuldig aan oneerlijke handelspraktijken, aldus de bond.

De afgelopen tijd zijn er meerdere klachten binnengekomen bij de Consumentenbond over het UPC-afknijpbeleid dat in augustus werd doorgevoerd. UPC koos voor dit beleid vanwege lage snelheden bij nieuwsgroepen en p2p-downloads en stelde dat bij de duurdere abonnementen deze downloadsnelheden juist zouden stijgen.

Echter, klanten laten weten dat de verbinding soms al vanaf twaalf uur ’s middags afgeknepen wordt en dat in de praktijk maximaal een derde van de snelheid gehaald wordt.

De Consumentenbond is vooral boos over de marketingcampagne van UPC. Op de website staat namelijk dat met het Fiber Power 120-abonnement het downloaden van een dvd nog geen vier minuten kost. Dat is echter niet het geval: zowel het usenet- als het p2p-verkeer verloopt erg traag.

Naar aanleiding van de klachten heeft de Consumentenbond contact opgenomen met UPC. Echter, kennelijk verliep dat niet geheel soepel, omdat de bond een brief naar UPC heeft gestuurd waarin het liet weten dat de ISP zijn klanten erop moet wijzen dat zij hun abonnement mogen beëindigen omdat het abonnement gewijzigd is.

Indien UPC niet binnen twee weken reageert, zal de bond een rechtszaak aanspannen. UPC heeft laten weten verbaasd te zijn over het standpunt van de bond. "Naar aanleiding van in augustus uitgevoerde tests op het gebied van netwerkmanagement, heeft UPC met de Consumentenbond en andere belangenverenigingen constructief overleg gevoerd", aldus UPC. "Dat heeft geleid tot het stapsgewijs uitschakelen van de testinstellingen, die alleen actief waren op enkele verkeerstypen. Dit is ook kenbaar gemaakt."

Overigens loopt er ook bij de Reclame Code Commissie een onderzoek naar de zaak van de misleidende snelheidsclaims door UPC.