1 min

Tags in dit artikel

, , ,

De actie "Ik wil meer KB’s" werpt zijn vruchten af. Deze actie is bedoeld om reclamebanners met een grotere bestandsgrootte toe te staan op websites.

In het buitenland mogen online reclamebanners vaak zo’n 40KB groot zijn, in Nederland is dit vaak maar de helft. Op deze manier kan de reclameboodschap niet goed worden overgebracht aldus Steven Pieneman, organisator van de actie "Ik wil meer KB’s". De actie werd gesteund door maar liefst zevenhonderd creatievelingen.

"Als een adverteerder toch afwijkt van de Nederlandse standaarden, dan worden hem extra kosten in rekening gebracht", aldus Pieneman. "Dat is vreemd, want meer KB’s betekent meer creativiteit in een uiting en dús een beter resultaat door hogere doorklikratio".

Verschillende bedrijven geven al gehoor aan deze vaag naar uitgebreidere banners. Het gaat om onder andere Semilo, Marktplaats.nl, IM Networks en ClickDistrict. Ook zijn er een paar bedrijven die de handleiding van de actie "Ik wil meer KB’s" gebruiken. Dit zijn WebAds, Ad7, Ilse Media, PcM en Reed Business.

"Er komt nu een lijst waarop staat welke uitgevers en exploitanten wel en niet de nieuwe richtlijn hanteren. Overigens hanteert een aantal bedrijven nog lichtere formaten. Zij vallen nog onder de oude contracten van DoubleClick, en dat terwijl de Google-dochter de nieuwe standaard toch al toestaat".