IAB Nederland heeft met haar 18 grootste internet exploitanten en BBC De Media en Reclame Bank de netto online bestedingen over het eerste kwartaal van 2005 in kaart gebracht. De netto online bestedingen over dit kwartaal kwamen uit op € 21,5 miljoen.
Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De exploitanten en advertentienetwerken die in 2004 reeds deelnamen aan de registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications en Wegener multimedia. In 2005 sloten 5 nieuwe partijen zich aan bij deze registratie: TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.
IAB Nederland directeur Igor Beuker geeft aan: “Over het eerste kwartaal van 2004 bedroegen deze netto bestedingen nog € 16 miljoen, dus € 5,5 miljoen meer is een stijging van 34%”. Verder licht Beuker toe: “IAB en BBC betreuren het feit dat Google en Overture nog steeds niet deelnemen aan deze rapportage. IAB en BBC zijn wel zeer content dat hun gezamenlijke inspanningen hebben geleid tot de deelname van 5 nieuwe participanten per 1 januari 2005. Ook kunnen snelle rekenaars concluderen waar de netto online bestedingen naartoe zullen groeien dit jaar, richting de € 100 miljoen”.
Branches welke voorop liepen qua online reclame bestedingen over het eerste kwartaal van 2005 waren Media met 22%, Financiële Dienstverlening met 20%, Telecom/ICT met 18%, Horeca-Tourisme-Recreatie met 10%. Daarna volgt een grote middenmoot.
De online advertentiebestedingen naar soort zagen er over dit kwartaal als volgt uit: 45% kwam tot stand door banners & skyscrapers, 37% uit contentintegratie & sponsoring, 7% uit pop-ups, interstitials en full screen ads. E-mail stijgt naar 6%, overig 3% en search blijft steken op 2%.