min

Tags in dit artikel

, , , ,

De haat-liefdeverhouding tussen Apple en Adobe is weer in het nieuws. Waar Apple-topman Steve Jobs meerdere keren flink uithaalde naar Adobe’s Flash, is Adobe begonnen met een ‘we love Apple’-reclamecampagne. Of Adobe hier baat bij zal hebben is nog maar de vraag.

Adobe’s campagne bestaat uit webadvertenties en ook heeft het bedrijf afgelopen woensdag een volledige pagina in de Washington Post opgekocht. Daarnaast hebben de oprichters van Adobe, Chuck Geschke en John Warnock, een open brief naar Apple geschreven. Waarin onder andere het volgende stond:

Wij geloven dat consumenten in staat moeten zijn om vrijblijvend toegang te hebben tot hun favoriete content en applicaties, ongeacht wat voor computer, browser of apparaat ze dan ook gebruiken. Het maakt niet uit hoe groot of creatief een bedrijf is, geen enkel bedrijf zou moeten dicteren wat je creëert, hoe je het creëert en welke software je gebruikt om content te bekijken.

Wanneer markten open zijn is iedereen in staat om innovatief te zijn en nieuwe klanten te vinden. De bedrijfsfilosofie van Adobe is gebaseerd op de veronderstelling dat, in een open markt, de beste producten aan het eind zullen winnen en dat het creëren van de beste technologie en sneller te innoveren dan te concurrenten de beste manier is om concurreren.

Wij geloven dat Apple een stap heeft gemaakt die het volgende hoofdstuk van het internet zou kunnen ondermijnen. Het hoofdstuk waarin mobiele apparaten computers in aantal overstijgen en elk individu een uitgever kan zijn en content overal en altijd beschikbaar is.

Adobe zegt dat de keuze van Apple om Flash niet te ondersteunen op zijn producten ten koste gaat van innovatie en creativiteit. Naast Apple hebben ook Microsoft en Opera kritiek geuit op Flash.