2min

Tags in dit artikel

, ,

Youtube verandert haar advertentiemodel door kijkers de mogelijkheid te geven om na een paar seconden het vooraf afgespeelde reclamefilmpje, de zogenaamde pre-roll, te stoppen

Volgens The Wall Street Journal test Google met een knop waarmee kijkers videoadvertentie’s na een paar seconden stop kunnen zetten. Senior Product manager van Google, Baljeet Singh zou dit afgelopen dinsdag op een persconferentie bekend hebben gemaakt.

Singh zegt dat hiermee de embedded pre-roll advertentie’s gestopt kunnen worden en adverteerders vervolgens niet hoeven betalen voor de ‘overgeslagen’ advertentie’s door de gebruikers.

Youtube is vorig jaar begonnen met het experimenteren met videoadvertentie’s die door de gebruiker overgeslagen kunnen worden en volgens Singh zijn er het afgelopen driekwart jaar goede resultaten mee geboekt.

Hij vertelt dat de mate waarin videoadvertentie’s worden overgeslagen echt afhangen van de kwaliteit van de advertentie’s. "Dit is een goed teken, het moedigt adverteerders aan om te investeren in goed kwalitatief advertentiemateriaal", aldus Singh.

Singh geeft ook aan dat Youtube later met de mogelijkheid komt om gebruikers de keuze te geven welke advertentie’s ze willen zien voor de video begint, dit zal voornamelijk bij de langere video’s het geval zijn.

Bij Hulu, de grootste concurrent van YouTube volgens het rapport van ComScore als je puur kijkt naar het aantal bekeken video’s, is het al langer mogelijk om uit verschillende advertentie’s te kiezen.

Ook al bieden zowel YouTube als Hulu professioneel geproduceerde content aan, kijkers ervaren webvideo nog steeds anders dan televisie. Ze verwachten minder en kortere advertentie’s dan op de televisie. Innovatieve reclamebureau’s proberen hier op in te spelen door de kijker er meer bij te betrekken en ze de keuze te geven door advertentie’s interactief te maken met Flash en HTML5.