Afgelopen jaar hebben consumenten wereldwijd 2 biljoen dollar, omgerekend 1,4 biljoen euro, uitgegeven aan digitale informatie en entertainment. Dit bedrag zal dit jaar toenemen tot 2,1 biljoen dollar, en in 2015 zelfs tot maar liefst 2,8 biljoen.

Dat meldt onderzoeks- en adviesbureau Gartner. Het gaat om uitgaven aan abonnementen en diensten, apparaten en software.

Het grootste gedeelte (62 procent) wordt uitgegeven aan abonnementen en diensten. Dat komt neer op 1,2 biljoen dollar die men vorig jaar wereldwijd uitgaf aan mobiele telefonie en internet- en televisieabonnementen. 600 miljard dollar gaven we met z’n allen uit aan computers, smartphones en vergelijkbare apparaten. Al met al goed voor 28 procent van de totale uitgaven. De overige tien procent spendeerde men aan software, apps en andere content zoals streamingvideo’s en videoverhuur via digitale televisie.

Deze categorieën zullen ook in de toekomst enorme inkomsten genereren. Drie andere technologische groepen die volgens Gartner in de toekomst geld in het laatje zullen brengen zijn draadloos breedband, location-based services (LBS) en besturingssystemen.