2min

Tags in dit artikel

Wereldwijd wordt er dit jaar meer dan 74 miljard dollar uitgegeven aan videogames en consoles. Dat is een stijging van 10,4 procent ten opzichte van 2010. In 2015 geven we gezamenlijk ruim 112 miljard dollar uit aan games.

Dat zegt onderzoeks- en adviesbureau Gartner. Tot 2015 zal de gamingmarkt jaarlijks ongeveer 27 procent groeien, zo voorspelt Gartner. De grootste groei zal op het gebied van online gaming plaatsvinden. Nu besteden consumenten ongeveer een zesde van de totale uitgaven aan online gaming. In 2015 zal dat ongeveer een kwart zijn.

Ook de populariteit van smartphones en tablets is de onderzoekers niet ontschoten. "Alhoewel smartphones en tablets niet alleen voor gamen worden gebruikt, zijn games de meest gedownloade applicaties voor mobiele telefoons en tablets", aldus Tuong Nguyen, onderzoekanalist bij Gartner. Twee weken geleden zei Jack Tretton, de hoogste baas bij Sony, dat het aanbieden van games voor de iPad en iPhone een geweldige kans is voor de gamingindustrie. Volgens hem is groeiende vraag naar tablets en smartphones een veelbelovende ontwikkeling waar de gamingindustrie een slaatje uit kan slaan.

Ook zullen zogeheten freemiumspellen steeds populairder worden in de toekomst volgens de onderzoekers van Gartner. Dit zijn spellen die je gratis kunt downloaden en spelen, maar tegen een kleine vergoeding kunnen spelers in-game-items kopen, zoals nieuwe wapens en extra levels. Door zogeheten microtransacties moeten de freemiumspellen geld opleveren voor de spelontwikkelaars. Volgens geruchten zou Microsoft met verschillende developers praten om free-2-playovereenkomsten te sluiten.

Satoru Iwata, de CEO van Nintendo, zei onlangs dat Nintendo geen interesse heeft om games te ontwikkelen voor het zogeheten freemiummodel. "Het gevaar van dit model is dat mensen straks de waarde van games niet meer zien en voor ons de enige manier om nog games te verkopen zal zijn om de prijs te verlagen, dan zou de toekomst voor de game-industrie een stuk minder rooskleurig zijn", aldus Iwata.