1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Volgens een rapport van Pricewaterhouse Coopers is in Nederland de totale markt voor games de laatste vijf jaar toegenomen met meer dan 10 procent. Verder zou de Nederlandse markt van 2005 tot 2010 nog doorgroeien tot zo’n 513 miljoen euro, wat een groei inhoudt van maar liefst 63 procent.

De consoles hebben het grootste aandeel op de markt, met zo’n 41 procent. In 2005 gaf de Nederlandse gamer zo’n 128 miljoen euro uit aan console games, wat 7,6 procent meer is dan in 2004. De markt van online videogames maakte een groei door van zo’n 38,5 procent, wat een totaalbedrag van 108 miljoen euro tot stand brengt. Door deze stijging werd het totale marktaandeel van de online games op 34 procent geplaatst. Maar het groot aantal verkochten console games heeft ook zijn gevolgen: zo nam de verkoop van pc games af.

Verder blijft niet alleen de Nederlandse consument het goed doen, maar draagt Nederland ook zijn steentje bij op het gebied van de ontwikkeling van games. Het bekendste voorbeeld hiervan is Guerilla Games, makers van de bekende Killzone reeks. Verder hebben ook Nederlandse producenten en uitgevers als Playlogic, Zylom, Streamline Studios en Icemobile mee geprofiteerd van de stijgende markt in Nederland.