1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Als je op dit moment in Amerika op bezoek bent, loont het wellicht om even bij de Starbucks te stoppen. Vanaf deze week geeft de koffieketen gratis iOS-apps weg aan klanten.

Bezoekers die een venti sized koffie kopen, vergelijkbaar met de maat XL, krijgen nu een kaartje met unieke code om gratis een iOS-app te downloaden uit de App Store. Iedere week zal Starbucks een andere app gratis ter beschikking stellen. Deze week krijgen bezoekers een code waarmee ze Shazam Encore music ID kunnen downloaden. Normaal gesproken zouden klanten 5,99 dollar betalen voor deze app.

In het verleden boden Apple en Starbucks gratis apps aan voor iPhone, iPad, iPod touch en MacBook-gebruikers. Klanten konden dan gratis muziek downloaden als ze een Starbucks-filiaal binnenstapten. Of deze actie het gratis muziekdownloadprogramma zal vervangen of als aanvulling dient, wilde Starbucks niet zeggen. Starbucks biedt zijn eigen app gratis aan: myStarbucks. Hiermee kunnen mensen uitzoeken waar de dichtstbijzijnde Starbucks is.

Apple en Starbucks gingen in 2006 al een samenwerking aan toen Starbucks besloot om een entertainmentsectie toe te voegen aan zijn verkoopformule. Hier konden bezoekers de muziek kopen die op de achtergrond van de filialen draaide. Een jaar later mochten klanten gratis gebruik maken van het WiFi-netwerk.

Als deze actie net zo’n succes wordt als de muziekdownloadactie, dan zal Starbucks goede zaken doen. Meer dan 10.000 filialen gaven 1,5 miljoen nummers per dag weg.