De nieuwe iPhone is nog niet eens te koop, maar nu al overtreft de nieuwe iPhone alle verwachtingen. Volgens een recent onderzoek geeft 31 procent van de respondenten aan dat ze het nieuwe toestel zullen aanschaffen zodra deze in de winkel ligt. Deze bevindingen pakken nog positiever uit dan destijds bij de lancering van de iPhone 4.

De onderzoekers ondervraagden tussen 2 en 10 augustus 2200 respondenten. Zij kregen de vraag voorgeschoteld of zij de nieuwe iPhone zullen kopen zodra deze te koop is. Bijna één op de drie respondenten gaf aan dat ze "zeer zeker" of "vrijwel zeker" tot aanschaf zouden overgaan.

Een vergelijkbaar onderzoek hield het onderzoeksbureau een jaar eerder ook al. Toen wilden de onderzoekers weten of consumenten tot aanschaf van de iPhone 4 zouden overgaan als deze op de markt kwam. Een kwart van de ondervraagden beantwoordde deze vraag positief. Het meest recente onderzoek laat dus zien dat de opvolger van de iPhone 4 nog populairder is.

Analist Adam Abramsky, die bij het onderzoek betrokken was, zegt dat maar liefst tweederde (66 procent) van de respondenten die een iPhone 4 bezitten over zal gaan tot de aankoop van de nieuwe iPhone. Hij spreekt van een "upgrade cycle" van iPhone-bezitters.

Vanwege de uitkomsten van het onderzoek verhoogt Abramsky de verwachtingen van de verkoopcijfers in 2012. Volgens zijn eerste prognose zou Apple volgend jaar maar liefst 105 miljoen exemplaren verkopen van de nieuwe iPhone. Door de nieuwe inzichten verhoogt hij dit aantal naar 110 miljoen. In het eerste kwartaal zal Apple volgens hem 27 miljoen exemplaren verkopen.

Het onderzoek vroeg de respondenten ook naar hun intentie om tot aanschaf van een iPad over te gaan. Maar liefst 85 procent van de ondervraagden gaf aan dat hij of zij van plan is om een iPad te kopen in de toekomst. In februari was dat aandeel nog 82 procent. Een kwart van de respondenten (26 procent) zegt een iPad 2 te zullen kopen in de toekomst. Vanwege deze uitkomsten stelt Abramsky ook zijn verwachtingen voor de verkopenaantallen van de iPad bij: volgens hem zal Apple het laatste kwartaal van dit jaar nog 12,5 miljoen iPads verkopen.

Het onderzoek laat zien dat de iPhone nog steeds ongekend populair is. Gisteren deed CEO van HTC America, Martin Fichter, nog de boude uitspraak dat iPhones niet langer cool zijn bij jongeren, omdat veel van hun ouders het toestel hebben. Fichter sprak over een interessante bevinding. "De iPhone is minder cool dan hij vroeger was. De huisgenoten hadden allemaal een HTC, Samsung of een in China gefabriceerd apparaat. Wie de campus langsgaat merkt snel dat Macbook Airs wel populair zijn. iPhones zijn niet langer cool. Wij gebruiken hier allemaal wel een iPhone, maar onze kinderen vinden deze niet meer cool", aldus Fichter deze week op de Mobile Future Forward Conference in Seattle.

Niet alleen de onderzoekers zijn positief over de verkoopaantallen van de nieuwe iPhone. Apple gaf vorige week naar verluidt enkele fabrikanten de opdracht om de productie van iPhone onderdelen op te schroeven. Ook telecomproviders spelen in op de verwachte belangstelling voor de nieuwe iPhone. Bij Deutsche Telekom is het mogelijk om nu al een exemplaar te reserveren. De provider zal coupons uitdelen aan consumenten die nadrukkelijk om de opvolger van de iPhone 4 vragen. De naam van het nieuwe toestel en technische specificaties zullen niet op deze coupons vermeld worden. Dit omdat deze simpelweg nog niet bekend zijn, net zoals de exacte datum waarop het toestel op de markt verschijnt.