Consumenten verkiezen de iPhone nog steeds massaal boven smartphones van andere merken. Meer dan de helft van de consumenten die binnenkort een nieuwe smartphone gaan kopen, zegt te kiezen voor een iPhone.

Dat is de belangrijkste conclusie van ChangeWave Research. Het onderzoeksbureau ondervraagde 4413 Amerikaanse consumenten, die aangaven binnenkort een nieuwe smartphone te kopen, welk merk zij zouden kiezen bij aankoop. 56 procent van de respondenten zei te kiezen voor een iPhone. Tijdens de laatste peiling in december 2011 gaf nog 54 procent aan een iPhone te zullen kopen. Gevolgd op de tweede plaats staat Samsung met een aandeel van 13 procent. Opvallend genoeg neemt de koopbereidheid voor een BlackBerry-toestel licht toe. Bij de vorige peiling zei 2 procent te kiezen voor een BlackBerry, bij de laatste peiling is dat aandeel gestegen naar 3 procent.

Eerder constateerde ChangeWave Research dat de populariteit van de iPhone een daling had ingezet. Vorig jaar september zei 65 procent van de respondenten die op zoek waren naar een nieuwe smartphone te kiezen voor een iPhone. Drie maanden later was dat aandeel gedaald naar 54 procent. Of de uitkomsten van de laatste peiling een teken zijn dat Apple aan een nieuwe opmars is begonnen, kan op dit moment nog niet gezegd worden. Om deze stelling te onderbouwen zijn meerdere peilingen nodig.