2min

Het marktaandeel van de iPad is in het eerste kwartaal van 2012 flink gestegen, volgens een kwartaalrapport van IDC. Het laatste kwartaal van 2011 betekende juist een flinke terugval voor Apple. Het Amerikaanse elektronicaconcern had in het eerste kwartaal van 2011 een marktaandeel van ongeveer 68 procent te pakken.

In het laatste kwartaal van 2011 was Apple ook nog eigenaar van het grootste marktaandeel, maar toen bleef het bedrijf steken op 54,7 procent. Het aantal verkochte tablets is echter wel flink gezakt. In het laatste kwartaal van 2011 verkocht men nog 28,2 miljoen tablets, in het afgelopen kwartaal waren dit er nog maar 17,4 miljoen. Het laatste kwartaal van een jaar kent traditioneel hogere verkoopaantallen, deze terugval is dus voor een deel te verklaren. Toch verwachtten de onderzoekers van IDC een minder grote terugval.

Volgens IDC heeft Apple 11,8 miljoen iPads verscheept in het eerste kwartaal van 2012. In het kwartaal hiervoor waren dit nog 15,4 miljoen stuks. Doordat voornamelijk Amazon haar marktaandeel flink onderuit zag gaan, betekende de daling in het absolute aantal verkochte producten toch een stijging voor Apple. Het marktaandeel van Amazon’s Kindle Fire zakte van 16,8 procent naar 4 procent. De top drie wordt na Apple gecompleteerd door Samsung en Amazon. Lenovo en Barnes & Noble zijn de directe aanjagers van deze fabrikanten.

Volgens IDC heeft Apple’s beslissing om de iPad 2 door te blijven verkopen tegen een lagere prijs een positieve invloed gehad in het aantal verkochte tablets van het bedrijf. De iPad 2 is nog altijd in trek bij de consument, maar ook bedrijven en de educatie hebben hernieuwde interesse in de tablet, dankzij de lagere prijs.