1 min

Vodafone presenteerde vandaag de kwartaalcijfers van het boekjaar 2011/2012, dat eindigde op 31 maart. De omzet steeg met 2,1 procent naar 1,9 miljard euro. Ook slaagde het telecombedrijf erin om meer nieuwe klanten te trekken en bestaande abonnees te behouden.

Zowel op de zakelijke markt als consumentenmarkt behaalde Vodafone positieve resultaten. De vraag naar smartphones, tablets en de mogelijkheid om vaste en mobiele telefonie en internet te integreren, zorgden ervoor dat Vodafone een flinke winst boekte op de zakelijke markt. Het gebruik van mobiel internet steeg met maar liefst 90 procent in het afgelopen jaar. Net als op de consumentenmarkt liepen de inkomsten uit telefoneren en sms’en terug in de zakelijke markt. Dat werd echter ruimschoots gecompenseerd door de grotere afname van internationale databundels. Het aantal zakelijke klanten met een tablet groeide met 143 procent.

Ook op de consumentenmarkt behaalde Vodafone goede resultaten. Het datagebruik onder consumenten steeg het afgelopen jaar met 40 procent. De smartphonepenetratie onder abonnees groeide met bijna 50 procent en prepaid met bijna 90 procent. Het aantal roamingbundels onder consumenten nam met een factor 11 toe in het afgelopen jaar. Aan het einde van het jaar noteerde Vodafone 5,3 miljoen abonnees, een toename van 4,9 procent. Volgens het telecombedrijf is dat te danken aan investeringen in service zoals de Smartphone Crew en 24/7 Webcare.