1 min

Electronicaconcern Philips is volledig uit de markt voor televisies gestapt. Het Nederlandse bedrijf heeft zijn aandelen in TP Vision verkocht. TP Vision behoudt echter wel het recht om televisies onder Philips’ merknaam uit te brengen. De overdracht wordt naar verwachting nog dit kwartaal afgerond.

Philips beschikte over een aandeel van 30 procent in een joint-venture met TPV. Het samenwerkingsverband werd in 2011 opgericht. Vandaag wordt echter bekendgemaakt dat Philips zijn aandeel van de hand zal doen. TPV neemt ook alle uitstaande leningen en schulden van TP Vision over.

TP Vision blijft de merknaam Philips gebruiken op zijn televisies en betaalt daarvoor 2,2 procent van de omzet aan het Nederlandse bedrijf. De minimale bijdrage vanuit TP Vision ligt ongeacht de omzet echter op 40 miljoen euro per jaar, dat was voorheen 50 miljoen euro.

Het lag in de lijn der verwachtingen dat Philips op termijn uit de joint-venture zou stappen. Het Nederlandse bedrijf gaf enkele jaren terug aan dat het zich meer wilde richten op producten die onder de afdeling Healthcare en Lighting vallen.