Vodafone Nederland heeft de cijfers over het tweede kwartaal van 2014 bekendgemaakt en die zijn niet erg rooskleurig. Vodafone zag het aantal klanten afnemen maar ook ging de gemiddelde klant minder betalen per maand waardoor de totale omzet ook een stuk lager uit komt dan een jaar geleden.

Vodafone werkt met een gebroken boekjaar, waardoor het nu de cijfers van het eerste kwartaal bekend heeft gemaakt, wat loopt van 1 april tot en met 30 juni. Vodafone heeft bekendgemaakt dat het bedrijf 1,5 procent minder klanten heeft dan een jaar geleden, op dit moment staat de teller op 5,243 miljoen klanten. Vodafone verliest de meeste klanten op de prepaid-producten, daar verloor het bedrijf 15,2 procent. Vodafone weet dat verlies enigszins te compenseren met nieuwe klanten met een abonnement, die groep groeide met 4,8 procent tot 3,816 miljoen.

Vodafone is actief in enorm veel landen maar gemiddeld betalen de Nederlanders het meeste per maand voor hun mobiele abonnement. Dat bedrag staat echter wel onder druk en daalde met 1,9 procent tot 25,20 euro. Mensen met een abonnement betalen gemiddeld 33,30 euro per maand, dat is 5,4 procent minder dan een jaar geleden. Uiteindelijk komt het bedrijf uit op een omzet van 430,9 miljoen euro, een daling van 4 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Vodafone lijkt dus in te moeten leveren door de stevige concurrentie aan de onderkant van de markt. De virtuele telecomproviders Tele2 en Ziggo Mobiel voeren een echte concurrentiestrijd op prijs en winnen dan ook veel klanten. De bestaande providers, KPN, T-Mobile en Vodafone lijken hier alle drie last van te hebben.