2min

De overname van Motorola Mobility door Lenovo is vandaag afgerond. De dochteronderneming van Google is niet meer, het bedrijf is niet langer in Amerikaanse handen, maar heeft nu een Chinees moederbedrijf. Het hoofdkantoor van Motorola blijft vooralsnog gewoon gevestigd in Chicago.

Google verkocht Motorola Mobility in februari dit jaar aan Lenovo voor een bedrag van 2,91 miljard dollar. Het verkopen van een onderneming die zoveel geld waard is moet altijd door de autoriteiten worden goedgekeurd, om bijvoorbeeld machtsmisbruik te voorkomen of zelfs de nationale veiligheid te waarborgen. Bij het verkopen van een Amerikaanse onderneming aan een Chinees bedrijf ligt dat waarschijnlijk nog net wat gevoeliger.

Het heeft alles bij elkaar dan ook bijna negen maanden geduurd, maar vandaag is de overname afgerond. Het merk Motorola blijft gewoon bestaan, net als de Moto- en Droid-series. Rick Osterloh, de CEO van Motorola, zegt hierover: "We blijven ons focussen op puur Android en snelle upgrades en zullen ons blijven inzetten om technologie te ontwikkelen die gebruikersproblemen oplossen." Daarmee staat min of meer vast dat Motorola geen eigen uitgebreide skin gaat ontwikkelen, wat veel andere fabrikanten wel doen. Motorola blijft bij het standaard Android-uiterlijk, maar wel met extra functionaliteiten.

De verkoop van Motorola Mobility kwam eerder dit jaar als een redelijke verrassing. Het was weliswaar al lang duidelijk dat Google het bedrijf had overgenomen vanwege het grote patentportfolio, maar het bedrijf heeft ook een serieuze poging gedaan om goede smartphones te maken met Motorola, die vooral op prijs erg competitief zijn. Winst heeft Motorola Mobility echter niet gemaakt onder Google, het heeft de zoekgigant vooral veel geld gekost. Dat is iets waar Lenovo waarschijnlijk op korte termijn verandering in wil brengen. Bij de verkoop van Motorola zijn de patenten niet inbegrepen, deze blijven bij Google. Lenovo krijgt wel een licentie op de patenten.

De CEO van Lenovo heeft eerder laten weten dat het Motorola binnen een jaar terug wil brengen op het niveau waar het zich voorheen bevond. Dat is een gewaagde uitspraak, want Motorola was ooit marktleider. De ambitie van Lenovo ligt in elk geval hoog, het richt zich niet op de tweede of derde plaats, het wil gewoon de grootste smartphonefabrikant worden.