1 min

Apple lijkt een grote fan te zijn van Uber, althans het idee achter de dienst, want het bedrijf investeert 1 miljard dollar in Didi Chuxing, de concurrent van Uber in China. Het bedrijf uit Cupertino hoopt met deze investering meer voet aan de grond te krijgen in de Chinese markt en daar ook van te leren.

Apple staat sinds enige tijd onder druk in China. De Chinese overheid houdt het Amerikaanse bedrijf nauwlettend in de gaten en Apple heeft te kampen met steeds meer beperkingen. Vorige maand moest Apple noodgedwongen de diensten voor boeken en films sluiten op last van de overheid.

Verder lijken er meer restricties op komst te zijn en daarom reist de CEO van Apple, Tim Cook, deze maand nog af naar China om daar te praten met overheidsfunctionarissen. Apple probeert op dit moment zelfstandig de Chinese markt te veroveren, maar dat is enorm lastig. Daarom zie je dat veel grote (Amerikaanse) bedrijven kiezen voor joint-ventures met Chinese bedrijven. Die begrijpen de markt beter en kunnen waarschijnlijk ook meer maken bij de overheid voor dat het restricties oplevert.

Met de investering van 1 miljard dollar in Didi Chuxing krijgt Apple wel een kijkje in de keuken van dat bedrijf.