2min

Vodafone en Ziggo gaan waarschijnlijk dit jaar nog fuseren en de grote vraag wordt dan of het nieuwe bedrijf het tij kan keren. Daarmee doelen we vooral op de uitloop van klanten bij het huidige Ziggo. Elk kwartaal moet Ziggo opnieuw mededelen dat de hoeveelheid klanten is teruggelopen. Het afgelopen kwartaal vertrokken er 13.200 klanten bij het bedrijf.

Ziggo heeft de afgelopen jaren een aantal keuzes gemaakt die niet voordelig zijn uitgepakt voor het bedrijf. Het is echter moeilijk om de vinger exact op de zere plek te leggen, maar de overname door Liberty Global heeft duidelijk een rol gespeeld. Na de overname is Ziggo gefuseerd met UPC dat al eigendom was van Liberty Global. Die overname zorgde voor de nodige problemen, zo werden alle voormalige Ziggo-klanten overgeheveld naar de technologie van UPC voor hun televisiesignaal, maar dat bleek in veel gevallen geen vooruitgang.

Daarnaast heeft Ziggo sinds de overname door Liberty Global een aantal prijsverhogingen doorgevoerd, hierdoor kregen klanten te maken met meerdere verhogingen per jaar en daardoor ging de klanttevredenheid verder naar beneden. Ook de sponsorovereenkomst die Ziggo heeft gesloten met Ajax werd niet in alle delen van het land positief ontvangen.

Het resultaat is duidelijk, klanten kijken naar alternatieven, in sommige gevallen zal dat glasvezel zijn, in andere gevallen een DSL-abonnement. In 2015 vertrokken er in totaal 200.000 klanten, het vorige kwartaal iets meer dan 40.000, waardoor de teller dit jaar al op zo’n 55.000 staat. Daarmee neemt de uitloop aan klanten wel af, maar is het nog zeker niet gekeerd.

Ziggo heeft geprobeerd met Ziggo Sport de klanten aan boord te houden, voorheen ging die zender door het leven als Sport 1, maar Ziggo heeft besloten het sportkanaal gratis aan te bieden aan alle klanten, waardoor deze naar het Engelse en Spaanse voetbal kunnen kijken, maar ook naar Formule 1, dat ineens veel populairder is door het succes van Max Verstappen.

Ziggo ziet het klantenaantal vooral dalen onder televisiekijkers, zowel het aantal analoge als digitale kijkers loopt terug. Het aantal internetklanten is daarentegen licht gestegen. Ook Ziggo Mobiel doet het steeds beter en weet nog steeds klanten te winnen.

De kwartaalomzet van Ziggo is opnieuw met 3 procent afgenomen, wel verwacht het bedrijf voor komend kwartaal betere resultaten, mede door de prijsverhoging die het per 1 juli heeft doorgevoerd. Een prijsverhoging die ongetwijfeld ook weer zal zorgen voor het vertrek van een aantal klanten.