2min

Samsung heeft vandaag bekendgemaakt dat het een grote overname heeft gedaan, de Zuid-Koreaanse fabrikant neemt het bedrijf Harman over voor omgerekend 7,5 miljard euro. De fabrikant is voornamelijk bekend van zijn audioproducten, maar de meeste omzet wordt gehaald in de automobiel-industrie en daar is het Samsung vooral om te doen.

Met een overnamebedrag van 8 miljard dollar is dit ook meteen de grootste overname die Samsung ooit heeft gedaan. Samsung is normaliter niet van de grote overnames, het gaat vaak uit van zijn eigen kracht in combinatie met kleinere overnames. Een strategie die veel grote bedrijven hanteren.

Met de overname van Harman krijgt Samsung er flink wat merken bij, voornamelijk op de audiomarkt, de vraag is wat Samsung hiermee gaat doen. Onder Harman vallen ondere andere AKG, Bang & Olufsen Automotive, Harman Kardon, Infinity, JBL, Mark Levinson en Selenium. Samsung is in één klap dus ook een hele grote audiofabrikant geworden.

De overname is Samsung echter niet zozeer te doen om de audioproducten, maar meer om de automotive en connected car-oplossingen. De verwachting is dat de totale omzet in electronica voor auto’s zal toenemen tot 100 miljard dollar in 2025. Dat is ook een van de redenen dat Apple en Google hun mobiele besturingssystemen geschikt maken voor de auto. Samsung loopt hier echter nog fors achter, maar met de overname doet het een hele grote inhaalslag. Harman is namelijk marktleider in connected car-oplossingen en zit al in meer dan 30 miljoen voertuigen verwerkt, met zowel connected car als audiosystemen.

Zo’n 65 procent van de totale omzet van Harman komt voort uit de automobiel industrie. Slechts 35 procent komt uit de audiomarkt. Daarmee is ook meteen duidelijk waar de meeste potentiële groei zit. Een slimme en strategisch overname van Samsung, de vraag is alleen wat er gaat gebeuren met alle audiomerken en audioprodcuten die niets met de auto te maken hebben. Samsung heeft zelf een bescheiden audiodivisie, wellicht dat die hierdoor een impuls gaat krijgen.