Europese concurrenten van de dienst Google Shopping willen dat de techgigant zich strikter houdt aan regelgeving. Dit stellen zij in een recent verstuurde brandbrief aan verantwoordelijk Eurocommissaris Margrethe Vestager van Mededinging.

Volgens een groep van ruim 40 Europese aanbieders van vergelijkingssites van producten moeten Europese mededigingsautoriteiten er strikter op toezien dat Google zich beter houdt aan een EU-regel uit 2017 voor het toestaan van meer concurrentie binnen zijn zoekmachine.

Shopping-tab bij zoekresultaten

Het gaat hierbij om meer aanwezigheid in de advertenties die verschijnen in de Shopping-pagina naast de algemene resultatenpagina bij een zoekopdracht naar een bepaald product. Bijvoorbeeld door betere toegang tot de noodzakelijke advertentieveilingen. Vijf jaar geleden kreeg Google een boete van 2,4 miljoen euro opgelegd omdat de techgigant zijn eigen vergelijkingsdienst/pagina Shopping vaker de voorkeur zou geven.

Brandbrief Europese concurrenten

In de brandbrief, zo meldt Reuters, aan Vestager stellen de Europese vergelijkingssites dat de bestaande praktijk rondom advertentieveilingen voor de Shopping-tab naast de zoekresultaten juridisch onvoldoende is en voor hen nog niet had geleid tot voordeel uit de advertentieveilingen.

Zij willen dat de eurocommissaris de advertentieruimte op de pagina met algemene zoekresultaten opnieuw opent voor de meest relevante aanbieders (vergelijkingssites). Dit moet gebeuren door de zogenoemde Google Shopping Units te verwijderen die geen concurrentie toestaan en zo ook tot hogere prijzen en minder keus voor consumenten leiden. Ook leidt dit er toe dat de inkomsten van verkopers en concurrerende vergelijkingssites naar Google lopen.

De praktijk van de techgigant zou daarom in strijd zijn met de Digital Markets Act van de EU die in mei 2023 van kracht wordt. Snelle actie van de eurocommissaris is daarom gewenst.