Microsoft ontvangt een boete van 60 miljoen euro voor het opdringen van cookies aan gebruikers. De Franse gegevensbeschermingsautoriteit (CNIL) geeft de techgigant drie maanden om het probleem op te lossen.
Volgens de CNIL krijgen gebruikers van zoekmachine Microsoft Bing onvoldoende opties om cookies te weigeren. “Er was geen knop waarmee cookies even gemakkelijk konden worden geweigerd als geaccepteerd”, aldus de toezichthouder.
De CNIL rechtvaardigt de hoogte van de boete met het verdienmodel van Microsoft. De techgigant verwerkt cookies in winstgevende advertenties. De organisatie krijgt drie maanden de tijd om het probleem te op te lossen, met een maximale boete van 60.000 euro voor elke dag na de deadline.
De CNIL controleert regelmatig of populaire websites aan de cookierichtlijnen van de GDPR voldoen. De toezichthouder beboette Google en Facebook vorig jaar met respectievelijk 150 miljoen euro en 60 miljoen euro voor vergelijkbare overtredingen.
Riskante cookies
Cookies zijn kleine bestanden met informatie over het internetgebruik van een bezoeker. Grote internetbedrijven gebruiken cookies om advertenties te personaliseren, een belangrijke inkomstenbron voor giganten als Facebook en Google. Privacyactivisten verzetten zich sinds jaar en dag tegen de praktijk.
Sinds de invoering van de AVG/GDPR in 2018 hebben internetbedrijven te maken met strenge regels op het gebied van cookies. Organisaties moeten bezoekers volgens de richtlijnen van de AVG/GDPR om toestemming vragen.