Abonneer je gratis op Techzine!

Er is consternatie ontstaan omdat drie grote Britse internetproviders het surfgedrag van hun abonnees zullen doorverkopen aan mensen die zich met hun vorige bedrijf bezighielden met spyware. Het gaat om BT, Virgin Media en Carphone Warehouse.

Deze drie internetproviders zullen het surfgedrag van hun klanten doorverkopen aan Phorm, een bedrijf dat zich bezig houdt met een nieuw advertentiesysteem. Dat bedrijf laat weten dat mensen zich geen zorgen hoeven te maken over privacy, maar of Phorm nu een betrouwbare bron is, dat is nog maar de vraag. Phorm zal de gegevens gebruiken om gericht te adverteren, iets waar bedrijven goed voor betalen. En dat loont ook voor de providers. Zo hebben analisten berekend dat BT dankzij de reclames zo’n 105 miljoen euro zal verdienen.

Vooral de achtergrond van Phorm zint velen niet. De oprichter van Phorm was in het verleden verantwoordelijk voor PeopleOnPage, dat mensen probeerde te overtuigen om spyware te downloaden. "Het vorige bedrijf was betrokken bij adware, maar dat was lang geleden. We zetten een nieuwe gouden standaard voor online privacy", aldus Phorm.