2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Nadat MobileMe, Apples online synchronisatieservice, eerder al het doelwit was van phishers, werd vandaag bekend dat wederom phishers het op MobileMe voorzien hebben.

In augustus vorig jaar waren al verschillende MobileMe-gebruikers slachtoffer van phishing. Toen maakten de criminelen misbruik van de technische problemen waar MobileMe mee te kampen had. Er werden e-mails rondgestuurd waarin de gebruiker gevraagd werd om zijn gegevens te bevestigen. De gebruiker werd vervolgens doorgestuurd naar een valse website die zeer echt lijkt.

Ditmaal kunnen de criminelen geen misbruik maken van technische problemen, want die zijn al lange tijd niet meer gemeld. Apple lijkt MobileMe, ondanks de slechte start, nu eindelijk onder controle te hebben. De phishers sturen nu e-mails, afkomstig van een @me-update.com adres, waarin gebruikers gemeld wordt dat het abonnement op het punt staat om te vervallen.

De phishing e-mail in kwestie.

Automatische verlenging zou volgens de e-mails niet mogelijk zijn omdat er problemen zijn met de creditcardgegevens. Net als voorheen wordt de lezer middels in een link in de e-mail doorgestuurd naar een website die van Apple lijkt te zijn, maar wie goed kijkt ontdekt dat de domeinnaam ‘apple-reg.com’ is in plaats van ‘apple.com’. Op de website wordt vervolgens gevraagd de creditcardgegevens (opnieuw) in te voeren.

Het blijft opmerkelijk dat MobileMe nu wederom het doelwit is geworden van phishers. MobileMe is namelijk niet zo populair en wordt ook voornamelijk onder Mac-gebruikers gebruikt. Phishing van bankwebsites en andere financiële instellingen is inmiddels gemeengoed geworden, met name omdat die producten door veel meer mensen gebruikt worden. Nog altijd worden mensen, ondanks de vele waarschuwingen, verleidt om toch in te gaan op het verzoek.