Gegevens van meer dan duizend mensen liggen op straat doordat zij zijn misleid door een applicatie voor Windows Phone. Dat meldt de Gelderlander op basis van een zelf uitgevoerd onderzoek.
1.033 mobiele telefonie-klanten van Telfort zijn het slachtoffer geworden van misleiding. Zij installeerden een applicatie voor Windows Phone die het officiële Telfort-logo voert. Daarin werd gevraagd om inloggegevens, die vervolgens op het internet zijn geplaatst.
Met de gepubliceerde gegevens kon iedereen op Mijn Telfort inloggen op accounts van een ander. In Mijn Telfort zijn weer adresgegevens, afgesloten abonnementen, rekeningnummers en facturen inzichtelijk en te wijzigen.
Om problemen te voorkomen heeft Telfort de wachtwoorden van getroffen accounts vervangen en deze tijdelijk geblokkeerd. Ondertussen wordt contact gezocht met alle klanten die geraakt zijn door de misleiding. Volgens Telfort zijn er geen aanwijzingen dat er gegevens van klanten gewijzigd zijn.
Microsoft is verzocht om de bewuste applicatie uit de Windows Store te verwijderen, maar op het moment van schrijven is deze nog beschikbaar. Er blijkt van deze maker ook een applicatie voor abonnees van moederbedrijf KPN beschikbaar te zijn.