2min

Volkswagen en Ford zullen hun hun krachten gaan bundelen wat betreft elektrische en zelfrijdende auto’s, meldt Bloomberg. Volkswagen zal 2,6 miljard dollar investeren in Argo AI, de partner van Ford op het gebied van zelfrijdende autotechnologie.

Aan Argo AI wordt door de deal een waarde van 7 miljard toegeschreven, lieten de twee autofabrikanten vrijdag weten in een gezamenlijke verklaring. De investering van Volkswagen omvat 1 miljard dollar in financiering en 1,6 miljard dollar in de vorm van Audi Autonomous Intelligent Driving, dat onderdeel is van Volkswagen AG.

“Hoewel Ford en Volkswagen onafhankelijk en concurrerend blijven, stelt de samenwerking met Argo AI op het gebied van deze belangrijke technologie ons in staat om ongeëvenaarde capaciteiten, schaal en geografisch bereik te leveren”, zegt Ford Chief Executive Officer Jim Hackett. De waarde van aandelen in Ford steeg na de aankondiging met 2,1 procent in New York. Preferente aandelen in Volkswagen stegen in waarde met 1,6 procent in Frankfurt.

Duidelijke plannen

Voor Volkswagen biedt de investering in Argo AI een mogelijkheid om de achterstand op bijvoorbeeld Waymo van Alphabet en de Cruise-divisie van General Motors in te halen. Testen op de weg en het verzamelen van grote hoeveelheden data zijn van cruciaal belang voor de verdere ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen, en de samenwerking van Volkswagen en Ford biedt mogelijkheden om deze doelen te bereiken. “Het heeft even geduurd voordat deze deal tot stand kwam, maar dat komt doordat we veel van de grote problemen hebben opgelost”, vertelt Bryan Salesky, mede-oprichter en CEO van Argo AI. “We hebben een duidelijk beeld van de productie en de levering van voertuigen en we hebben een duidelijk beeld van waar en hoe we de markt op willen.”

Naast het delen van kosten voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, zal Ford gebruik gaan maken van de elektrische auto’s van Volkswagen. Deze voertuigen moeten de ruggengraat gaan vormen van de meest uitgebreide uitrol van elektrische auto’s in de industrie tot nu toe. Hieraan zal Volkswagen ongeveer 30 miljard euro gaan spenderen. Door meer voertuigen aan productielijnen toe te voegen, kunnen zowel schaalvergroting als kostenbesparing worden bereikt. Ook krijgt Ford zo een platform om beter te kunnen voldoen aan de strengere regels voor de uitstoot van CO2 in de EU. Ford zal minstens één elektrische auto in Europa gaan bouwen vanaf 2023, en gaat meer dan 600.000 Europese voertuigen produceren op basis van het platform van Volkswagen, over een periode van zes jaar. Een tweede elektrisch automodel voor Europa staat op het moment nog onder discussie.