3min

Tags in dit artikel

, , ,

Zeggen de termen RPG, FPS en MMORPG je niets, maar termen als Sudoku, Text Express en Bookworm voor juist heel veel, dan is er een grote kans dat je een vrouw bent. De laatste drie termen zijn titels van zogenaamde casual games en het blijkt dat juist deze spelletjes populair zijn bij vrouwen.

Computerspelletjes zijn lange tijd het domein geweest van het mannelijke geslacht, een aantal uitzonderingen daargelaten. Maar sinds bijna iedereen internet heeft en technieken als flash en shockwave de mogelijkheid bieden om kleine spelletjes te maken, is de casual game in opkomst.
Vorig jaar werd er al 55 miljoen euro verdien aan dit soort games, die voor 70 procent door vrouwen worden gespeeld.

Casual games is ruim begrip
Emerce sprak over deze trend met CEO Rutger Peters van het bedrijf Zylom, dat één van de grootste bedrijven in Europa is op het gebied van casual games. Volgens Rutgerse is de term ‘casual games’ nogal ruim te interpreteren en daardoor is er binnen de industie nogal wat discussie over de exacte betekenis.
"Zo lang als de industrie bestaat, is er al discussie over wat een casual game precies is. Kort gezegd zijn het eenvoudige computerspelen die makkelijk te leren zijn," aldus Rutgers

Zylom definieert de casual game echter liever naar de doelgroep van de spelletjes. Dat zijn in dit geval vrouwen met een leeftijd vanaf een jaar of 30 tot ongeveer 65 jaar.
Uit onderzoek is gebleken dat casual games zo populair zijn bij deze doelgroep, omdat vrouwen graag tijd voor zichzelf nemen. Dit in tegenstelling tot mannen die graag competitief bezig zijn, zoals mogelijk is bij shooters, racegames en sportspellen. Bij casual games draait het echter voornamelijk om het educatieve aspect, wat ook verklaart dat de meeste spelletjes alleen in singleplayer mode gespeeld kunnen worden.

Doelgroep beter begrijpen
Rutger erkent dat het lastig is om de doelgroep te bereiken als je als bedrijf zelf geen werknemers uit die doelgroep in dienst hebt. "Wij zijn op dit moment met 50 mensen, waarvan 16 vrouwen. Twee jaar geleden lag die verhouding nog heel anders, toen waren 3 van onze 25 medewerkers vrouw. Met zo weinig vrouwen hadden we een groot probleem om onze doelgroep goed te begrijpen," aldus Rutgers.

Het bedrijf heeft daarom twee fictieve personages bedacht. Met deze personages, een 47 jarige moeder van twee kinderen en een 32 jarige moeder met één kind, worden alle spellen getest. Een aantal vrouwen die aan de omschrijving van de personages voldoet testen de spellen in de beginfase. Als deze groep aangeeft dat het niets is, gaat het concept de prullenbak in.

Deze aanpak lijkt goed te werken, want op een gemiddeld moment op een doordeweekse dag kan Zylom rekenen op zo’n 60.000 spelers. Zondagavond rond half acht is de drukste periode met ongeveer 100.000 spelers. Ongeveer een derde van alle spelers komt uit Nederland, gevolgd door Duitsland, Frankrijk en Engeland.

Reclame inkomsten ondergeschikt
Uiteraard moet een bedrijf ook geld verdienen aan haar product en dat doet Zylom door middel van reclame en het verkopen van luxe edities van de gratis online spelletjes. Maarliefst 80 procent van de totale inkomsten komt uit de verkoop van deze luxe versies. Alhoewel maar anderhalf procent van de spelers daadwerkelijk tot aanschaf van een 20 tot 25 euro kostend spelletje overgaat, leert de ervaring dat de mensen bereid zijn dit bedrag te betalen als ze het spel echt graag willen hebben.

Voorlopig worden de reclame inkomsten behaald door reclame’s die tijdens het laden van het spel worden afgespeeld en Rutger ziet voorlopig niet in hoe de reclame in de spelletjes zelf verwerkt kan worden, "Hoe zorg je ervoor dat commerciële uitingen niet interfereren met een spel? Voor gebruikers kunnen advertenties in een spel vervelend zijn. We zijn bang dat in game advertising afbreuk doet aan de spelervaring,” aldus Rutger.

Wij bedanken DirectX voor het insturen van deze tip!