2min

Tags in dit artikel

, , , , , ,

Inleiding

Zoals Battlefield en Call of Duty concurrenten van elkaar zijn in het shooter genre zijn Gran Turismo en Forza Motorsport dat op racegebied. Echter is Gran Turismo exclusief voor de Playstation 3 en Forza Motorsport exclusief voor de Xbox 360. Beide spellen zijn de meest realistische race sims in hun genre, hoewel Forza toch vaker als de nummer 1 wordt gezien.

Het succes van Forza begint in mei 2005 als het eerste deel op de, toen nog oude, Xbox verscheen. Het was de eerste race simulator ooit die op de Xbox verscheen en iedereen was er razend enthousiast over. Het spel kreeg hoge cijfers en een vervolg op dit spel kon natuurlijk niet uitblijven. Forza 2 was nog realistischer en ook dit spel kreeg weer hoge cijfers toegekend. De daarop volgende Forza 3 was weer iets realistischer, maar het waren vooral de graphics waar dit deel bekend om stond. Vandaag is het dan tijd voor Forza 4 en opnieuw kunnen we zeggen dat het spel weer wat realistischer is geworden.



Uitgever Microsoft heeft altijd gewild dat de Forza serie voor iedereen toegankelijk is. Zo is er in dit nieuwe deel ook de mogelijkheid om met Kinect te kunnen racen. Dit is waarschijnlijk vreemd voor een racegame, maar als je dit éénmaal hebt geprobeerd zal je merken dat dit veel leuker is dan dat je zou verwachten.

Forza 4 kent weer vele vernieuwingen waar we in deze review weer veel aandacht aan gaan besteden. Een Forza 5 zal wederom niet uitgesloten zijn, maar dit spel hoort wel thuis op een nieuwe generatie consoles, want je begint goed te merken dat je op een al bijna zes jaar oude Xbox 360 aan het spelen bent.



Ook dit racespel hebben we weer met een draadloos stuur met gas en rempedalen gespeeld, namelijk het standaard Xbox360 Racing Wheel. Tegelijkertijd met Forza 4 is er ook een draadloos stuur op de markt verschenen waarmee je gas moet geven via knoppen op het stuur. We adviseren echter om toch een gewoon stuur te nemen om dat dit vele malen realistischer aanvoelt dan een controller.