Gamemodes

De DLC kent drie verschillende gamemodes die we allemaal even kort doornemen.

Uiteraard kan je een volledig EK simuleren en spelen in deze uitbreiding. Wij kwamen er alleen al snel achter dat het alleen mogelijk is om het hoofdtoernooi zelf te spelen en niet de kwalificatie rondes. Hierdoor zal je al na zes wedstrijden met de beker in je handen staan wat met een gemiddelde speelduur van 10 minuten per wedstrijd een magere gamemode is. Gelukkig heeft EA meer tijd gestoken in het maken van deze DLC en is er ook nog de "zegetocht" die een stuk uitgebreider is.

In de zegetocht begin je met het kiezen van je favoriete voetballer als aanvoerder van een nieuw team. Heb je dit gedaan dan krijg je een behoorlijk slecht team tot je beschikking en door middel van veel wedstrijden te spelen kan je dit team verbeteren. Zo krijg je als je de eerste keer een wedstrijd wilt spelen een kaart van Europa voor je neus geschoven. Hierop staan de landen waar tegen je moet voetballen. Echter kan je alleen tegen een land voetballen die is verbonden met jouw land door middel van een weg. Naarmate je meer wedstrijden speelt komen er ook meer wegen tot je beschikking en dat betekent dus dat je tegen andere en betere landen kan voetballen. Verlies je echter een wedstrijd dan kan de weg ook weer verbroken worden.

In zegetocht is het de bedoeling dat je van elk land drie wedstrijden wint. Voor elke wedstrijd die je wint krijg je een speler van het andere team aangeboden. Zo krijg je als je de eerste keer wint een reservespeler, als je de tweede keer wint iemand die op de bank zit en als je de derde keer wint krijg je een basisspeler van het andere team. Helaas mag je niet zelf kiezen welke speler je krijgt en daardoor kan het voorkomen dat je op den duur achter elkaar spitsen krijgt aangeboden terwijl je bijvoorbeeld een verdediger nodig hebt. Door middel van deze spelers kan je dan weer je eigen team verbeteren zodat je weer tegen een sterker land kan voetballen.

In totaal zijn er 53 landen te overwinnen in de zegetocht. Dit betekent dus dat je 159 wedstrijden moet spelen om deze gamemode voor de volle honderd procent uit te spelen waar je minimaal tien uur mee bezig zal zijn. Helaas zullen er weinig mensen te vinden zijn die het geduld kunnen opbrengen om de zegetocht uit te spelen omdat er gewoon te weinig beloningen zijn en het op den duur gewoon veels te saai wordt. Van deze 53 landen is van 24 landen geen licentie beschikbaar waaronder niet geheel onbelangrijk gastland Oekraïne. Voor de echte voetballiefhebbers doet dit toch echt even pijn om met een nep team deze gamemode te spelen. Bovendien heeft de zegetocht niks met het EK te maken, want de hoofdgedachte om deze DLC te kopen is toch echt dat je met je eigen land het EK kan spelen en niet dat je een team samenstelt van spelers van heel Europa. Hierdoor krijgen we het idee dat EA deze mode in de DLC heeft gestopt omdat ze voor het uurtje EK spelen geen 20 euro kunnen rekenen.

Als laatste is er nog de optie uitdagingen. Hier kunnen we nog niet veel over zeggen, maar waarschijnlijk zet EA tijdens het EK uitdagingen online zodat je bijvoorbeeld een wedstrijd met dezelfde score moet eindigen zoals in het echte EK.