Het is inmiddels alweer twee jaar geleden dat we bij Techzine een review schreven over het Chrome OS-besturingssysteem van Google. Chrome OS is een lichtgewicht besturingssysteem dat enorm vervlochten is met het internet (de cloud). Google koos er voor om een besturingssysteem te ontwikkelen waarbij lokaal de mogelijkheden zeer beperkt zijn en waarbij het systeem vooral met webapplicaties werkt.

Hierdoor kan Google de beveiliging van het besturingssysteem ook veel hoger opschroeven dan bij traditionele besturingssystemen het geval is. Chrome OS is in de basis dan ook een stuk veiliger. Zo wordt alle data die lokaal is opgeslagen versleuteld en via beveiligde verbindingen naar de cloud verzonden. Het besturingssysteem is door de beperkte lokale mogelijkheden echter niet geschikt voor alle computergebruikers.

Voor de gemiddelde gebruiker die niet meer doet dan een beetje op internet surfen, e-mailen, tekstverwerken en wat browsergames is Chrome OS erg geschikt, maar mensen die aan geavanceerde foto- of videobewerking doen, echte games spelen of veel gebruik maken van IT-professionaltoepassingen, is Chrome OS ongeschikt. Er is bijvoorbeeld wel een lokale applicatie om foto’s te bewerken maar dit is beperkt tot roteren, uitknippen, en het aanpassen van de helderheid.

Of dat altijd zo zal blijven is moeilijk te voorspellen, Google laat niet teveel los over de toekomst van Chrome OS maar uit bepaalde uitspraken en activiteiten valt af te leiden dat er een langetermijnplanning is en dat Google nog grote plannen heeft. Zo deed Google-oprichter Sergey Brin de uitspraak dat Chrome OS en Android op de lange termijn ooit zullen worden samengevoegd. Ook heeft Google begin dit jaar de Chromebook Pixel aangekondigd, de Pixel is een high-end Chromebook met een hoge resolutie scherm inclusief touchscreen en fikse specificaties.

We hebben de Chromebook Pixel niet in onze handen gehad, maar op basis van de specificaties en de foto’s kunnen we wel stellen dat de Pixel een mooie Chromebook zal zijn, die qua hardware meer te bieden heeft dan bestaande Chromebooks, alleen we kunnen nu al wel verklappen dat Chrome OS nog niet in staat is om de hardware van de Pixel optimaal te benutten. Wellicht dat Google later dit jaar (15 – 17 mei) tijdens Google I/O, het jaarlijkse ontwikkelaarsevenement van Google, een verassing voor Chrome OSin petto heeft, waarbij het besturingssysteem opnieuw een grote update krijgt.