,

De tweede helft

Er zijn ook wat nieuwe features aan het spel toegevoegd, waaronder Set pieces. Dit is een nieuwe functie in het spel waardoor je tijdens de training dodespelmomenten kunt instuderen. In deze functie heb je de volledige controle over je spelers en kun je op bepaalde manieren laten inlopen. Hierdoor kun je de meest ingewikkelde vrije trappen instuderen en doordat je de vrije trap tijdens wedstrijden kunt inschakelen met de d-pad kun je je tegenstander verrassen.

Zoals wellicht bekend zit er in Fifa ook een coachmodus, deze is op verschillende punten wat verbeterd. In coachmodus kun je van minuut tot minuut het spel van je team aanpassen op basis van de sterke en zwakke punten van je spelers. Er is nu ook een beter transfersysteem, welke een stuk realistischer is geworden omdat het systeem nu ook rekening houdt met het budget en prestige van je club, maar ook met concurrentie van andere clubs en de carriërekansen die een speler bij jouw club heeft.

De ontwikkeling van spelers verloopt verder ook een stuk realistischer, waardoor de speler zich ontwikkelt op basis van zijn spel en de prestaties van het team. Als je speler niet blij is met zijn omgeving dan zal hij minder goed ontwikkelen dan wanneer hij op zijn top kan spelen. Verder zijn er in de coach modus een aantal functies van Football Manager 2009 gestopt zodat de coach mode volledig af is. Of de coachemodus in de praktijk ook echt zo goed uit de verf is gekomen moet nog blijken, we konden deze functie helaas nog niet testen dus meer hierover in de review volgende maand!

Ook de multiplayermode heeft belangrijke verbeteringen volgens EA. In elke FIFA versie zaten wel glitches en cheats, maar er is getracht deze zoveel mogelijk uit te krijgen. Daarnaast is er een beter detectiesysteem gemaakt zodat cheaters sneller worden opgespoord, EA houdt van elke online speler de vorderingen bij en als daaruit blijkt dat iemand cheat dan wordt die persoon verbannen. Voor het eerst zet EA ook een aantal mensen in die vermoedelijke cheaters moet opsporen. Laten we hopen dat EA hierin goed is geslaagd dan heeft iedereen een eerlijke kans tijdens het online gamen.

Wat verder veranderd is, is dat FIFA Interactive World Cup alleen nog maar Quick Ranked is, want EA merkte dat veel topspelers hun tegenstander uitkozen op ranking en niet tegen iedereen speelden. Verder zijn in FIWC alle teams gelijk, waardoor het echt gaat om je eigen skills en niet om het team dat je kiest. Het rankingsysteem is ook een stuk aangepast, er wordt nu duidelijker aangegeven op welke punten je goed gepresteerd hebt en waarvoor je punten hebt gekregen. Het kan dus zijn dat je verliest, maar door je goede spel toch aardig wat punten verdient.