,

Fifa 10 trapt af

Goed, we trappen dus af met Fifa 10. In deze preview gaan we kijken wat EA er dit jaar van heeft gebakken. Elk jaar tracht het bedrijf de game te verbeteren en dit jaar zijn de verbeteringen vooral te vinden op het gebied van gameplay.

Belangrijkste vernieuwing in Fifa 10 is het nieuwe dribbelsysteem, voortaan kan een speler echt alle kanten uit lopen, oftewel 360 graden, in Fifa 09 was dit niet mogelijk daar kon je slechts acht kanten op. Dat je echt alle kanten op kunt maakt het spel een stuk realistischer dan Fifa 09. Daarnaast speelt het ook een stuk soepeler, zoals te zien is in onderstaand filmpje

FIFA 10 heeft naast dit nieuwe dribbelsysteem nog meer vernieuwingen doorgevoerd, zo is er nu ook de skill dribbel. Met de skill dribbel kunnen de beste spelers net iets meer dan de doorsnee voetballer. Daardoor kun je met de betere spelers net iets meer variëren en verrassend uit de hoek komen.

De verdediging en keeper zijn volgens EA een stuk slimmer geworden. Ik heb dit even getest en ben het deels met EA eens. De keeper is wel wat verbeterd, deze is alerter, komt sneller uit zijn doel als het nodig is en duikt niet meer naar ballen die hij ook gewoon kan oprapen of vangen. Maar hier en daar zie je nog wel behoorlijke blunders van de keeper. Dus helemaal perfect is het nog niet.

Dan de verdedigers, deze zijn ook een stuk alerter en dekken je spelers beter, ook als ze de bal niet hebben. Het niveau van de verdediging is uiteraard wel net zo hoog als de kwaliteit van de ploeg waarmee of waartegen gespeeld wordt, maar het is zeker een vooruitgang. Nieuw is ook dat verdedigers zich voor een schot werpen of de bal spectaculair voor de voeten van een aanvaller wegtrappen. De middenvelders zijn ook iets verbeterd als de bal niet in de buurt is lopen ze beter de gaten tussen zichzelf en de aanvallers dicht. Ze blijven er dus niet meer tien meter er vandaan staan.

Ook de in het passen en geven van voorzetten zijn diverse verbeteringen doorgevoerd. Spelers analyseren de afstand tussen hun en de medespeler beter en kunnen de bal beter in de loop meegeven. Ook kunnen spelers over de bal stappen als ze in de lijn van een pass staan die niet voor hen bedoeld is.

De graphics zijn er niet enorm op vooruit gegaan, maar het ziet er allemaal wel een beetje beter uit. Uiteraard zijn de gezichten van de bekende spelers realistischer geworden en het design van de stadions is weer een stukje nauwkeuriger. Helaas is er niet veel veranderd aan het publiek, terwijl er in andere EA games als NHL 10 wel verbeteringen zijn doorgevoerd in de toeschouwers. Het geluid is ook niet veel beter geworden en de commentatoren vallen met een grote regelmaat in de herhaling. Daar moet bij opgemerkt worden dat we de demo gespeeld hebben en het is waarschijnlijk dat de definitieve versie uitgebreider is. Grafisch zijn het dus allemaal kleine verbeteringen die het allemaal wel realistischer maken.