Twee radio’s

Als het gaat over mesh- of multiroom wifi-systemen, zit een eerste verschil in het aantal radio’s dat is aangebracht in de modules. Idealiter zijn dat er drie, omdat je op die manier altijd een van de radio’s kunt gebruiken voor de backhaul, het verkeer tussen de modules. De clients kunnen dan met een van de twee andere radio’s verbinding maken. Bij voorkeur vindt de communicatie tussen de modules overigens plaats via een 5GHz-radio, in verband met de veel grotere beschikbare bandbreedte vergeleken met 2,4 GHz. Het grootste voordeel van mesh via drie radio’s in plaats van twee is dat het ‘repeaterprobleem’ niet optreedt: de halvering van de bandbreedte omdat een radio tegelijkertijd zowel moet zenden als ontvangen. Veel mensen die weleens een repeater hebben geïnstalleerd, zullen dit ongetwijfeld herkennen. Na installatie van de repeater is de signaalsterkte weliswaar een stuk beter, de doorvoersnelheid houdt niet over. Met name op 2,4 GHz levert dit een nagenoeg onbruikbaar signaal op voor de clients die verbinding maken met de repeater. Kun je het signaal via 5 GHz doorzetten, dan is het overigens wel mogelijk om een uitstekend bruikbaar signaal te houden. De voornaamste concessie die TP-Link heeft gedaan bij het ontwikkelen van het Deco M5-systeem is dat er is gekozen voor twee in plaats van drie radio’s. Dat betekent dus dat je geen prestaties moet en mag verwachten zoals we die bij de Velop- en Orbi-systemen hebben genoteerd. Zeker de constante doorvoersnelheden van ruim boven de 300 Mbps in onze testopstelling van de Netgear Orbi, zullen ver buiten bereik blijven. Of de keuze voor twee radio’s in plaats van drie een probleem is, hangt voor een belangrijk deel af van wat je eisen/wensen zijn. Zoals we verderop zullen zien, kun je met drie Deco M5-modules in het huis waarin we het getest hebben overal een signaal opzetten met een bandbreedte van ten minste 90-100 Mbps. Dat is dan de snelheid die we halen via de derde module, via de andere modules zijn hogere snelheden mogelijk. Voor vrijwel alle alledaagse zaken is een dergelijke bandbreedte ruimschoots voldoende. Zet je vaak grote bestanden over via wifi, of vindt er bovengemiddeld veel verkeer plaats in het netwerk, dan is de hogere bandbreedte van met name de Netgear zeker iets om in het achterhoofd te houden bij de zoektocht naar een multiroom wifi-systeem. Maar goed, als we het hebben over de bandbreedte die beschikbaar is via het Deco M5-systeem, lopen we enigszins op de zaken vooruit. We gaan daar verderop in deze review nog dieper op, maar kijken op de volgende pagina’s eerst ook eens goed naar zaken zoals installatie, beheer en gebruiksgemak.