Draadloos en in de cloud

De Nest Cam Outdoor is evenals zijn broertje dat binnen gebruikt wordt een draadloze ip-camera, die dus via WiFi verbinding maakt met netwerk. Aan de ene kant levert dat meer vrijheid op als het gaat om de plaatsing van de camera, zeker in combinatie met de zeer lange kabel. Aan de andere kant zorgt het ook voor een verbinding die wat kwetsbaarder is dan wanneer je een utp-kabel trekt. Zeker als de afstand tussen de camera en het access point groter wordt, neemt de kans dat er verstoringen optreden die zorgen voor het wegvallen van het signaal significant toe. Onze ervaring is dat dit bij kortere afstanden eigenlijk nooit gebeurt. Althans, wij hebben al ruim een jaar twee indoor-varianten van de Nest Cam draaien, waarvan het signaal nog nooit is weggevallen. Wel is het zo dat deze en andere draadloze camera’s vrij gevoelig zijn als ze net niet op de goede plek zijn geplaatst. Ga je de Nest Cam Outdoor gebruiken, dan raden we je in ieder geval aan om ook als het signaal in eerste instantie goed is op de plek waar je hem op wilt hangen, hem toch niet meteen definitief met alle beschikbare schroeven vast te zetten. Wacht daar enkele dagen mee, als je zeker weet dat de verbinding goed is.img_20161208_152143 De mindere betrouwbaarheid van WiFi ten opzichte van een netwerkkabel zorgt ervoor dat een draadloze ip-camera voor zakelijke toepassingen niet per se geschikt is. Het is daarnaast ook relatief eenvoudig om het signaal te ‘jammen’ als een inbreker of iemand anders kwaad in de zin heeft, al zullen de meeste inbrekers dat soort apparatuur niet op zak hebben. Een draadloze camera is dan ook meer een oplossing die is gericht op thuisgebruik. Voor het in de gaten houden van een kantoor aan huis is de Nest Cam Outdoor wel prima geschikt wat ons betreft, zeker als je nog meer apparaten van Nest in huis hebt hangen. Je kunt dan alles vanuit een enkele app bekijken en alle opnames worden op dezelfde locatie in de cloud opgeslagen. Een lokale opslagmogelijkheid is er niet, maar je kunt wel in de cloud opgeslagen clips downloaden. Wil je van alle mogelijkheden gebruikmaken die Nest aanbiedt voor haar camera’s, dan moet je overigens een abonnement nemen op Nest Aware. Dat kost je een tientje per maand voor een retentie van 10 dagen of 30 euro per maand voor een retentie van 30 dagen. Iedere volgende camera kost respectievelijk 5 en 15 euro. Dat is toch wel jammer, ook vergeleken met concurrerende modellen van bijvoorbeeld (Netgear) Arlo, waar je standaard 7 dagen gratis retentie krijgt. Let wel, het gaat dan alleen om na een trigger opgenomen beelden, geen 24/7-opnames. Daarvoor moet je ook bij Arlo een abonnement afsluiten. De beelden worden overigens veilig verstuurd en opgeslagen naar de servers van Nest, met 128-bit encryptie en een 2048-bit rsa-sleutel.