De CEO van Microsoft, Satya Nadella, zei het eerder dit jaar al tweemaal, chatbots zijn de userinterface van de toekomst. Op de TechDays is er dan ook een sessie over de technologie die Microsoft hierin nu al beschikbaar heeft en hoe ontwikkelaars daarop in kunnen haken.

Kunstmatige intelligentie en machine learning zijn twee technologieën waar grote stappen in worden gemaakt. Daarom is daar ook aandacht voor tijdens de TechDays. Een van de innovaties die hierdoor mogelijk wordt zijn chatbots, en niet zomaar chatbots, chatbots waarmee je efficiënter en sneller kan communiceren dan met een mens. Met de juiste kennis en de juiste ontwikkeling kan zo’n chatbot een echte conversatie aangaan en je beter en sneller helpen dan een mens dat zou kunnen.

Voor complexe zaken zullen we nog een paar jaar geduld moeten hebben, maar inmiddels zijn er al verschillende chatbots in gebruik, zo kan je vluchten zoeken bij Skyscanner of de American Football scores opvragen. We zitten eigenlijk te wachten op de eerste chatbot waarbij je een pizza kan bestellen.

Microsoft heeft het Microsoft Bot Framework opgezet, waarmee ontwikkelaars aan de slag kunnen om een eigen chatbot te ontwikkelen. Deze chatbots kunnen worden verbonden met bijvoorbeeld Office 365, Skype en Slack.

Tijdens de TechDays vertelt Rob Miles, docent aan de Universiteit van Hull, je meer over deze technologie en helpt hij je op weg met het bouwen van een chatbot.

Voor meer informatie rondom de TechDays kan je terecht op de TechDays-website. De TechDays vinden plaats op 4 en 5 oktober in de Amsterdam RAI. Als je besluit naar het evenement te komen, kom dan ook vooral even langs op het Techzine-paviljoen. Techzine is mediapartner van de TechDays.