4min

Tags in dit artikel

Bedrijven zijn continu op zoek om efficiënter, meer verbonden en productiever te worden. Onderdeel hiervan is het toekomstbestendig maken van de communicatietechnologiebehoeften. Dat betekent dat de moderne, flexibele technologie die ze vandaag implementeren, ook morgen veranderende vereisten blijft ondersteunen.  

De toenemende toepassing in het afgelopen decennium van cloudgebaseerde Unified Communication (UC/UCaaS)-producten die als een dienst worden geleverd om communicatie en samenwerking beter te beheren, is een voorbeeld van deze trend. Bedrijven stappen over van digitale of TDM DECT naar IP-DECT en nu ook naar cloudgebaseerde oplossingen om werknemers meer flexibiliteit te bieden. De cloud speelt ook een cruciale rol bij het leveren van een architectuur die schaalbaar is, snel kan worden geïmplementeerd in een virtuele toepassing en minder afhankelijk is van bedrijfseigen hardware. Hierdoor worden ondernemingen sneller en slanker en zijn ze klaar voor de toekomst.

De meerwaarde van DECT

Teams voorzien van cloudgebaseerde applicaties is echter niet genoeg voor echte flexibiliteit en bewegingsvrijheid op de werkplek, vooral voor personeel in grote, gedistribueerde omgevingen zoals magazijnen, fabrieken, ziekenhuizen en industriële locaties.

Dankzij DECT-technologie kunnen eerstelijnswerkers in belangrijke sectoren zoals productie, detailhandel, catering en gezondheidszorg hun taken vervullen, waar ze zich ook bevinden in het bedrijf, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van hun communicatie. In tegenstelling tot kantoormedewerkers of telewerkers, die alleen toegang tot een server en een laptop nodig hebben om productief te zijn, vormt kristalheldere en altijd beschikbare spraakcommunicatie via DECT-technologie een essentiële ondersteuning voor hun dagelijkse werkzaamheden en veiligheid.

Interoperabiliteit

Nu bedrijven de basis leggen voor systemen die werknemers niet langer vastpinnen op specifieke IP-eindpunten en een hogere productiviteit stimuleren, komt interoperabiliteit naar voren als één van de belangrijkste vereisten voor duurzame bedrijfscommunicatieoplossingen. Geen enkel bedrijf zal de hele bestaande infrastructuur aan de kant zetten en vanaf nul beginnen, maar schaalbare systemen die naadloos met elkaar samenwerken, kunnen bijdragen aan een succesvol gefaseerd proces van digitale transformatie. Een volledige suite van integraties met cloudgebaseerde Unified Communications as a Service (UCaaS) vormt een belangrijke stap om dit te bereiken.

Enterprise mobility providers zijn al begonnen met de overgang van traditionele legacy on-premise oplossingen naar een cloudgebaseerde virtuele, naadloze oplossing die DECT levert als onderdeel van de UC-dienst. Deze overstap omarmt het nieuwe beslissingsproces voor eindgebruikers, terwijl ze toch hun DECT en mobiliteit binnen hun netwerk beschermen. Deze nieuwe omgeving verandert veel dynamieken rond implementatie, provisioning, beheer en schaalbaarheid, waarbij verhoogde beveiliging en serviceniveaus belangrijker worden en IT-teams van eindgebruikers worden ondersteund met intelligente realtime informatie die essentieel is voor dit nieuwe model van DECT-as-a-Service.

Flexibel, vooral in grotere omgevingen

Een ander belangrijk element om het succes van een nieuwe mobiliteitsoplossing te garanderen, is de mogelijkheid om middelen flexibel te beheren. Bedrijven moeten één virtueel netwerk creëren met een gemeenschappelijk controlepunt, dat dynamisch kan worden aangepast met onmiddellijke schaalbaarheid van gebruikers en licenties, hoge doorvoercapaciteit en beschikbaarheid van gesprekken, en flexibiliteit in de keuze van het hardwareplatform.

In grote, gedistribueerde omgevingen zijn er meestal meerdere IP-DECT servers, honderden IP-DECT basisstations en duizenden gebruikers en handsets met veel sessies tegelijkertijd open. Het centraal beheren van updates, configuraties en back-ups helpt bij het voorkomen van downtime die een negatieve invloed kan hebben op de bedrijfsactiviteiten, productiviteit en kosten. Gecentraliseerd datacenterbeheer is ook een belangrijke vereiste voor bedrijven die te maken hebben met gevoelige klantinformatie, zoals medische dossiers of betalingsgegevens.

Gecentraliseerd beheer van DECT-systemen

IT-beheerders moeten oplossingen vinden die hen ondersteunen bij een holistische kijk op DECT-systemen over de hele linie, waarbij de status van servers en basisstations wordt bewaakt, inclusief gespreksvolume en -distributie. Deze oplossingen moeten ook gecentraliseerde provisioning, gedetailleerde analyses van systeemprestaties, geautomatiseerde en geplande taken alsook voorspellende waarschuwingen bieden wanneer de infrastructuur aandacht vereist.

Gecentraliseerd beheer is daarom een belangrijke factor voor besparingen, efficiëntie en productiviteit. Een eenvoudig cloudgebaseerd dashboard kan helpen bij het visualiseren van de operationele status van servers op meerdere locaties, het bewaken van de gesprekskwaliteit en het monitoren van gespreksvolumegegevens om ervoor te zorgen dat het netwerk de nodige belasting ondersteunt voor een optimale communicatie en om ervoor te zorgen dat DECT-servers niet onderbenut blijven.

Maar bovenal kan een duidelijk overzicht van gebruik en volumes helpen om gegevens om te zetten in bruikbare inzichten, processen te verbeteren en de efficiëntie te verhogen. Met een duidelijk, transparant inzicht in de gehele communicatieomgeving kunnen data een snellere, betrouwbaardere besluitvorming ondersteunen.

Maak DECT-omgevingen toekomstbestendig

De markt vraagt dringend om de communicatiesystemen van ondernemingen toekomstbestendig te maken. Het is duidelijk dat dit gebaseerd moet zijn op interoperabiliteit, flexibiliteit van apparatuur en infrastructuur, en tools voor betere intelligentie. Ongeacht de sector – gezondheidszorg, detailhandel, productie of horeca – doen bedrijven er verstandig aan gebruik te maken van de ervaring van een partner die oplossingen kan bieden om hun mobiliteitsinfrastructuur om te vormen tot een slankere, flexibele architectuur die helpt bij het nemen van zakelijke beslissingen.

Dit is een ingezonden bijdrage van Patrick van Biemen, Strategic Account Manager bij Spectralink Corporation. Via deze link vind je meer informatie over dit bedrijf.