Deze beschrijving en procedure zijn alleen bedoeld voor gebruikers van de Home Edition van Windows XP en voor gebruikers van Windows XP Professional met een werkgroepconfiguratie. Als u werkt met een versie van Windows XP Professional waarmee de computer aan een domein wordt gekoppeld, kunt u contact opnemen met uw netwerkbeheerder of gaat u naar Help en ondersteuning en zoekt u naar "gebruikersaccounts".

Ook als u alleen werkt en u de enige eigenaar en gebruiker van een computer bent, kunt u op de computer gebruikersaccounts instellen waarbij u zichzelf benoemt als computerbeheerder en u de account beschermt met een wachtwoord. Zo voorkomt u dat anderen zomaar toegang kunnen krijgen tot uw systeem als u de computer onbeheerd achterlaat terwijl u zich hebt aangemeld bij Windows XP. De computer is in dat geval echter alleen beschermd als u zich afmeldt bij uw account. U kunt de beveiliging verbeteren door de toegang van gasten tot de computer te blokkeren.

Toegang voor gasten uitschakelen

– Klik op Start en klik vervolgens op Configuratiescherm.
– Klik op Gebruikersaccounts.
– Klik onder of kies een account als u een account wilt wijzigen op Gast.
– Klik op de pagina Wat wilt u aan de gastaccount wijzigen? op De
gastaccount uitschakelen.