2min

Een algoritme-update voor de Google-zoekmachine heeft Nederlandse affiliate-websites aanzienlijk veel verkeer en daarmee omzet gekost.

Dat blijkt uit onderzoekscijfers van Start24. Google rolde september 2023 de Helpful Content Update (HCU)-update uit. Het algoritme heeft tot doel de zichtbaarheid van op mensen gerichte content in de zoekresultaten te vergroten.

Uit het onderzoek van Start24 blijkt dat Nederlandse affiliate-websites aanzienlijke gevolgen hebben ondervonden van deze update. Sinds de invoering van de HCU-update zijn deze websites maandelijks ongeveer 37,65 procent van hun verkeer kwijtgeraakt. Dit heeft geleid tot aanzienlijke omzetverliezen in de tienduizenden euro’s.

Expert-reviews zeer in de min

Vooral affiliate-websites met ‘expert reviews’ zagen een sterke daling van het internetverkeer, namelijk 53,59 procent. Deze websites beweren producten te testen, maar doen dit vaak niet. De HCU-update heeft hun rangschikking in de zoekresultaten aanzienlijk verlaagd en daarmee ook het gegenereerde verkeer.

Een tabel met het aantal zoekresultaten van zoekmachines.

Een ander type affiliate-websites dat sterk werd getroffen door de updates waren Nederlandse prijsvergelijkingssites. Zij zagen een maandelijkse verkeersdaling van 29,85 procent na de update.

Gevestigde affiliate-websites binnen niches zoals telecom & internet, energie en verzekeringen hebben vrijwel geen verkeersdaling ervaren, concludeert het onderzoek.

Vanwege de dalingen in verkeer en omzet beveelt Start24 aan dat affiliate-marketeers hun strategie aanpassen. De affiliate- en SEO-technieken van de afgelopen jaren zijn nu echt niet meer relevant. Start24 beveelt onder meer aan om echt producten door authentieke personen te laten testen, een sterkere focus op gebruikerservaring te hebben, en scherpe, unieke en grappige copywriting toe te passen.

Tip: Google zet mes in Assistant en Pixel