2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Games op de draagbare handheldconsoles zijn tegenwoordig minder geliefd onder gamers. In plaats daarvan raken mobile games voor de iPhone en Android-toestellen beter in de smaak. Gameontwikkelaars Sony en Nintendo hebben hierdoor het nakijken.

Dat is de conclusie van een onderzoek dat is uitgevoerd door Flurry Analytics. Zowel Nintendo als Sony moeten marktaandeel inleveren aan Apple en Google op de gamingmarkt. Flurry Analytics heeft berekend dat deze partijen meer dan drie keer zo veel mobile games hebben verkocht de afgelopen twee jaar. Hierdoor is hun aandeel op de markt voor mobiele games gestegen tot 58 procent. In 2009 was dat nog maar een schamele 19 procent. De besturingssystemen van Microsoft en BlackBerry zijn niet meegenomen in het onderzoek.

Twee jaar geleden had de Nintendo DS nog 70 procent van de markt voor mobile games in handen. Tegenwoordig is dat nog maar 36 procent. Sony verloor in deze periode bijna de helft van zijn marktaandeel met de PlayStation Portable (PSP). Het onderzoeksbureau vraagt zich enigszins spottend af of dit ‘game over’ betekent voor de PSP, DS(i) en 3DS.

De cijfers laten duidelijk zien dat er een flinke verschuiving heeft plaatsgevonden bij gamers. Volgens het onderzoeksbureau zien gamers in dat dat spelletjes op de iPhone en Android-smartphones van goede kwaliteit zijn, een aantrekkelijk prijskaartje hebben en vele uren speelplezier bieden. Nintendo liep hierdoor 1,1 miljard dollar aan inkomsten mis. Bij Sony bleef de schade beperkt tot 200 miljoen.


Deze ontwikkeling komt niet als een grote verrassing. Diverse experts en analisten voorspelden al dat mobile games steeds meer in zwang zullen raken bij gamers. Analist Koichi Ogawa zei onlangs dat Nintendo in de toekomst zowel tegen Sony als mobile games moet opboksen.

Ook Jack Tretton, de baas bij Sony, ziet grote potentie in de ontwikkeling van games voor tablets en smartphones. Hij typeerde de mensen die deze spellen spelen als "vooruitstrevende gamers". "Wij zien deze mensen als een kans, niet als een bedreiging", aldus Tretton.

Sony kan wel dik tevreden zijn over de verkoopcijfers van de PlayStation 3 (PS3). Uit de meest recente cijfers bleek dat Sony tot op heden wereldwijd ruim 56 miljoen exemplaren van de PS3 heeft verkocht. Hiermee nadert het bedrijf het succes van Microsoft’s Xbox 360.