1 min

Tags in dit artikel

, ,

In de Verenigde Staten is in 2002 voor 45 miljard dollar over de elektronische toonbank gegaan, nog zonder de online-aankopen van kaartjes voor evenementen en vliegtickets en de transacties via makelaars mee te tellen. Dat heeft het Amerikaanse ministerie van handel berekend uit een onderzoek onder 11 duizend winkels die representatief geacht worden voor de Amerikaanse detailhandel. Over heel 2001 verkocht de Amerikaanse detailhandel voor 32,6 miljard online. Dat betekent dat in 2002 een stijging van 38 procent is opgetreden. Dat stijgingspercentage ligt vele malen hoger dan de groei in de totale utgaven in de detailhandel van tussen de 1 en 1,6 procent.

Het aandeel van de elektronische handel in de detailhandelsomzet blijft daardoor stijgen. In het vierde kwartaal kwam dat aandeel dankzij onlineverkopen ter waarde van 14,3 miljard dollar uit op 1,6 procent. Voor heel 2002 bedroeg dat aandeel 1,4 procent.