Dat het online adverteren razend populair is, dat is wel duidelijk. Op veel sites staan banners of vliegen pop ups je om de oren. Vooral adverteren op zoeksites is populair bij ondernemingen. In 2002 bedroegen de online reclamebestedingen op zoekmachines 1,1 miljard dollar. Dit was in het jaar 2000 echter nog maar 500 miljoen. 124 miljoen internetgebruikers, oftwel 84% van de gehele internetpopulatie maken iedere maand gebruik van zoekmachines. Zo is gebleken uit een onderzoek van Gartner/G2.

Vele geïrriteerde bezoekers, van websites, hebben klachten doorgegeven aan de eigenaren van de sites, over de vervelende banners en pop-ups. Daar hebben zoeksites als bijvoorbeeld Google hebben daar tactvol op ingesprongen. Zij maken vandaag de dag gebruik van reclame die relevanter moet zijn voor de bezoekers.

Naast het plaatsen van een ander soort reclame start Google een nieuw systeem dat reclameboodschappen van zijn 100.000 adverteerders op basis van semantische contentanalyse doorstuurt naar geschikte sites. Google maakt met deze maatregel eindelijk een begin met de hypertargeting die online adverteerders altijd beloofd was.