2min

Tags in dit artikel

,

Fredhopper, een Nederlandse aanbieder van intuïtieve zoek- en navigatiesoftware, heeft een overzicht gemaakt van de zeven zaken waarvan klanten van webwinkels zeker op de loop gaan. Vorig jaar besteedden Nederlanders meer dan één miljard Euro in webwinkels*; het internet wordt dus steeds meer een verkoopkanaal om rekening mee te houden.

Uit een analyse van meer dan 500.000 bezoeken aan webwinkels in Nederland en de rest van Europa door Fredhopper, blijkt echter dat 65% van de bezoekers de meeste sites verlaten na het bekijken van slechts één of twee pagina’s. Bij meer dan de helft van de bezoeken, blijken klanten niet te kunnen vinden wat ze zoeken. De analyse toont aan dat er zeven belangrijke oorzaken van deze onvrede bij klanten zijn:

1. Productcatalogi die verstopt zijn achter zoekboxen waarbij de gebruiker moet raden welk trefwoord het gewenste resultaat zal opleveren
2. Een navigatiestructuur die de gebruiker dwingt op één bepaalde manier door de site te navigeren
3. Zoekopdrachten die geen resultaat opleveren
4. Sites die gebruikers niet toestaan om alternatieve producten te bekijken
5. Een gebrek aan relevante productinformatie
6. Saaie, niet inspirerende en onoverzichtelijke pagina’s met weinig plaatjes
7. Pagina’s die niet snel genoeg worden geladen

Uit Fredhopper’s analyse blijkt ook dat bij 90% van de Europese websites de afgelopen twee jaar geen belangrijke aanpassingen zijn gemaakt in de zoek- en navigatiesystemen. Dit ondanks het feit dat er nieuwe, meer geavanceerde software op de markt is gekomen.

"Hoewel er de afgelopen twee jaar minder is geïnvesteerd in technologie, is er veel onderzoek gedaan naar zoek- en navigatiesoftware en is er als gevolg daarvan veel nieuwe software op de markt gekomen", zei Joris Beckers, directeur sales en marketing van Fredhopper. "De bedrijven die nu al af zijn gestapt van inefficiënte zoek- en navigatiesoftware en nu meer intuïtieve systemen gebruiken, hebben hierbij meteen een voorsprong genomen."

De vijf gouden regels om online verkopen te stimuleren zijn volgens Fredhopper:
1. Maak meteen op de eerste pagina duidelijk wat het doel van de site is en wat de site te bieden heeft
2. Zorg dat de structuur van de site de gebruiker in staat stelt zijn belangrijkste doelstellingen snel en efficiënt te bereiken
3. Stel de gebruiker in staat om zelf te bepalen volgens welke route hij/ zij door de online catalogus wil ‘bladeren’
4. Zorg dat de navigatiemogelijkheden binnen de site eenduidig en voorspelbaar zijn
5. Zeg meer met minder

Fredhopper heeft onlangs de website van de op één na grootste Engelse internet retailer Argos opnieuw ingericht en herontworpen. Bezoekers kunnen nu eenvoudiger en sneller vinden wat ze zoeken. Na afloop van het project werd Argos.co.uk door Forrester uitgeroepen tot ‘Europe’s Best Internet Retailer’.