Bedrijven zullen binnenkort moeten gaan betalen, willen ze er zeker van zijn dat hun e-mails bij hun klanten terechtkomt. America Online en Yahoo denken momenteel aan het invoeren hiervan middels een digitale postzegel.

Het systeem dat beide bedrijven willen gaan introduceren geeft e-mails van bedrijven een voorkeursbehandeling als de bedrijven een kwart cent tot een cent betalen per bezorgde e-mail.
De verzenders moeten beloven dat ze alleen e-mails versturen naar mensen die gevraagd hebben om de berichten en als dat niet zo blijkt te zijn, kan een het bedrijf in kwestie compleet geblokkeerd worden door Yahoo en AOL.

Volgens de twee bedrijven helpt de methode bij het identificeren van legitieme mails en het verwijderen van junkmail, phishingmail en andere spamberichten. Als het systeem wereldwijd door zou breken, kunnen de bedrijven zich miljoenen rijker rekenen.

AOL en Yahoo zullen ook nog steeds berichten accepteren van bedrijven die niet betalen, maar betalende bedrijven krijgen een voorkeursbehandeling. Bij AOL worden betaalde berichten direct in de inbox van de gebruiker afgeleverd en hoeven ze niet door de vele spamfilters. De bedrijven zijn er dan ook van verzekerd dat de mails niet in een spammap terecht komen, of dat de berichten zonder plaatjes aankomen. AOL hoeft niet heel veel te bewerkstelligen voor deze service, want gebruikers kunnen nu al aangeven in hun adresboek welke mailadressen veilig zijn, waarna AOL de berichten van die adressen rechtstreeks aflevert.

Yahoo en AOL zeggen met de betaalmethode voornamelijk de orde te willen herstellen in de e-mailwereld. Volgens de bedrijven is het wereldje behoorlijk onveilig geworden door alle spammails en andere mails waarmee gebruikers mogelijk gevaar lopen. Als voorbeeld noemt een AOL woordvoerder de aangetekende post, zoals wij die ook in Nederland kennen. "Je krijgt dan de garantie dat een bericht dat belangrijk is voor jou, ook daadwerkelijk bezorgd wordt en op een andere manier bezorgd wordt dan de rest van de post," aldus AOL.

Critici denken echter dat het systeem niet zal gaan werken. Het systeem is namelijk niet alleen van toepassing op massamailings, maar ook op persoonlijk bevestigingsmails van bedrijven. "Als bedrijven niet betalen en door AOL gefilterd worden, krijgen ze klachten van de gebruiker. De bedrijven zullen dan de schuld geven aan AOL," aldus Richi Jennings, die als analist werkzaam is bij Ferris Research.