2min

Tags in dit artikel

, , ,

Gisteren kon je op Techzine lezen hoe Microsoft het ontwikkelen van games beschikbaar wil maken voor iedereen. Minstens even belangrijk als een spel maken, is het verspreiden ervan. Chris Satchell van Microsoft ziet dan ook toekomst in websites die een soort YouTube voor games vormen.

Het XNA Game Development Platform van Microsoft moet gamers en programmeurs de mogelijkheid geven om relatief makkelijk spellen te ontwikkelen voor de Xbox 360 en de PC. De enige voorwaarde is dat men over een computer beschikt waarop Windows XP draait. Wanneer een amateur een spel heeft gemaakt moet deze natuurlijk nog aan de man worden gebracht.

Op dit moment zou dit een behoorlijk lastige taak zijn. Om spellen voor de Xbox 360 te ontwikkelen moet men bij een creators club aangesloten zijn. Alleen de beste games zouden in Xbox live worden opgenomen. Bij spellen voor de PC is dit nog moeilijker, voor een zelfgemaakt spel in de winkel zou verschijnen is er al lang geen sprake meer van een amateur.

Hier komt het concept van Youtube om de hoek kijken, de wereldberoemde filmpjessite heeft een zeer simpele maar effectieve manier om iedereen zijn content te laten delen met andere gebruikers. Op de website kan iedereen zelfgemaakte filmpjes uploaden, waarna ze voor de hele wereld beschikbaar zijn. Door het grote aantal bezoekers weet je zeker dat mensen ernaar kijken.

Chris Satchell, hoofdmanager bij het gamedevelopers team van Microsoft ziet een soortgelijke site voor zelfgemaakte games voor ogen. Hij vermoedt dat volgend jaar heel wat kleine dergelijke sites zullen ontstaan. Het uiteindelijk doel is één grote site waar amateur gameontwikkelaars hun werk kunnen presenteren.

Content door de gebruiker gemaakt is geen nieuw fenomeen. Het was echter onmogelijk om dit in de gamesector toe te passen vanwege de complexiteit van een spel. Sony deed al eerder een poging met de Playstation en Playstation 2, maar deze tools waren veel te moeilijk in gebruik.

Het XNA Game Development Platform brengt hier dus verandering in volgens Microsoft. Op 30 augustus wordt een eerste bèta verwacht, een officiële versie zal eind 2006 verschijnen. Hierna kan het zeer snel gaan, en zullen volgens Satchell de eerste websites waar men games kan uitwisselen uit de grond schieten.