David Gardner, topman bij Electronic Arts heeft een aantal uitspraken gedaan omtrent gamen en vrouwen. De gamesindustrie richt zich volgens hem te weinig op deze doelgroep waardoor men heel wat inkomsten misloopt.

Een onderzoek van het bedrijf wees uit dat 40% van de vrouwen onder de 25 spellen speelt tegenover 90% van de mannen. Ze verliezen ook veel sneller de interesse in games, na een jaar houden de meesten het voor bekeken. Gardner geeft aan dat dit vooral te wijten is aan de inhoud van de spellen.

Hij vergelijkt de situatie met de filmwereld, net als bij een spel spreekt de inhoud van een film een bepaalde doelgroep aan. Star Wars was lange tijd de meest populaire film, tot Titanic uitkwam. Deze film lokte heel wat vrouwelijke bezoekers, en stootte Star Wars van de troon. Door spellen ook op vrouwen te richten zou men volgens Gardner de omzet met één miljard dollar kunnen opschroeven.

Een voorbeeld van een spel inhoudelijk geschikt voor vrouwen is De Sims. In het spel zijn relaties een belangrijke factor wat hen aanspreekt. Om een grotere afzetmarkt te bekomen heeft Electronic Arts in reeds vier van de elf gamestudio´s vrouwen aan het hoofd. Deze moeten ervoor zorgen dat games ook voor vrouwen, en dus voor een breder publiek beschikbaar zijn.