2min

Tags in dit artikel

, , ,

Yahoo heeft een nieuwe zoekmachine voor mobiele telefoons op de markt gebracht die het mogelijk maakt om op basis van een postcode of stad lokale zoekresultaten te leveren. Daarmee neemt Yahoo een voorsprong op Google, dat deze mogelijkheid nog niet biedt in haar zoekmachine voor mobieltjes.

De nieuwe zoekdienst, genaamd OneSearch, trapt af in de Verenigde Staten, maar de zoekmachine zal over niet al te lange tijd ook op andere continenten geïntroduceerd worden. Zoals de naam doet vermoeden, wil Yahoo ervoor zorgen dat mobiele telefoongebruikers maar één zoekopdracht hoeven te geven om relevante zoekresultaten op hun scherm te krijgen, die ook nog eens afgestemd zijn op de locatie waar ze zich bevinden.

Gebruikers kunnen een postcode of een stadsnaam invullen waarna de zoekmachine direct lokale zoekresultaten oplevert. Dat betekent bijvoorbeeld dat het zoeken naar een filmtitel niet een hele lijst aan websites waar informatie over de film te vinden is, maar wel een lijst van bioscopen in de buurt die de film draaien, of ervaringen van mensen die de film eerder gezien hebben. Ook kan OneSearch andere informatie weergeven, zoals lokaal gerelateerde foto’s van Flickr of het weerbericht ter plaatse.

De markt voor internet op mobiele telefoons groeit snel. Netwerken worden steeds sneller en veel telefoons zijn standaard voorzien van een webbrowser. Voor internetbedrijven is het dus zaak om snel te reageren op die trend. Voor Yahoo komt daar ook nog de opgave bij om concurrent Google bij te halen. Met OneSearch neemt het bedrijf daar in ieder geval een voorsprong in, want Google heeft nog niet zo’n eenvoudige lokale zoekmachine als Yahoo. Het is wel mogelijk om lokale zoekresultaten uit de bekendste zoekmachine te halen, maar niet op een eenvoudige manier zoals bij OneSearch.

Volgens Yahoo is de OneSearch geschikt voor 85 procent van alle telefoons met een webbrowser die momenteel in de Verenigde Staten in omloop zijn. Daarnaast heeft Yahoo eerder dit jaar al deals gesloten om haar Yahoo Go software, waaronder OneSearch, standaard mee te leveren op telefoons van Nokia, Motorola, Samsung en LG.

Om OneSearch gratis te houden voor gebruikers, maar toch inkomsten te laten genereren, wordt er gebruikgemaakt van advertenties. Deze worden weergegeven als tekstlinks, maar ook als mini-banners. Adverteerders kunnen ook kiezen om hun advertentie direct te koppelen aan hun telefoonnummer, zodat OneSearch gebruikers direct contact op kunnen nemen met een bedrijf als ze een interessante advertentie zien.