2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Disney heeft gisteren een eigen vriendensite geopend, genaamd Disney Xtreme Digital, kortweg Disney XD. De website die speciaal voor kinderen onder de veertien is gemaakt, laat gebruikers, net als bij bekende vriendensites als MySpace, een eigen miniwebsite maken die ze zelf kunnen invullen en aankleden.

Vriendensites zijn nog altijd enorm populair, maar brengen ook gevaren met zich mee, vooral voor kinderen. Zo kunnen pedofielen en andere kwaadwillenden in contact proberen te komen met kinderen om een afspraak te maken, of kinderen over te halen sexuele handelingen voor de webcam te verrichten. Disney hoopt daar met XD een verandering in te brengen, omdat niet de kinderen, maar de ouders uiteindelijke een grote hand hebben in wat de kinderen wel en niet mogen.

Met de standaardberichten kunnen bijvoorbeeld geen vulgaire gesprekken gevoerd worden of persoonsgegevens uitgewisseld worden. Als kindere de chatfunctie willen gebruiken hebben ze eerst toestemming van hun ouders nodig en ouders kunnen in de gaten houden met wie hun kind interactie heeft.

Kinderen kunnen op hun beurt hun website aankleden met een reeks content die door Disney aangeboden wordt, waaronder spelletjes, video’s en muziekbestanden. Ook kunnen ze hun website versieren met allerhande Disney karakters en afbeeldingen. Kinderen kunnen vervolgens punten verdienen als ze meedoen aan activiteiten en met deze punten kunnen ze weer content kopen, zoals bijvoorbeeld virtuele stickers en een bellenblaasmachine.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat er een levendige gemeenschap ontstaat rond Disney producten en dat kinderen onderling praten over films, karakters en producten. Disney erkent dat het ook vanuit commercieel oogpunt belang heeft bij het virtueel verspreiden van haar producten onder kinderen, maar laat weten dat de grens tussen reclame en entertainment niet duidelijk te definiëren is.