2min

Tags in dit artikel

, , ,

Volgens een onderzoek van Multiscope onder ruim 13.000 mensen doen Nederlandse websites het steeds beter. Het gemiddelde rapportcijfer is nu een 7,1. Vorig jaar moesten Nederlandse websites nog genoegen nemen met een gemiddelde van een 6,9. Absolute winnaar is Google, met een 8,2 als rapportcijfer.

Bij Google heeft men niet alleen de zoekfunctie beoordeeld, ook meegenomen is Google Mail (GMail) en Google Maps. De drie diensten apart scoorden echter nagenoeg hetzelfde rapportcijfer.

Volgens de onderzoekers hangt de inhoud samen met het rapportcijfer. Wanneer bezoekers de inhoud goed en interessant vinden beoordelen ze de site vaak hoger dan wanneer ze het niet geheel eens zijn met de inhoud. Maar buiten dat is er naar meer gekeken, Google, Wikipedia en Marktplaats scoren bijvoorbeeld goed op het gebied van overzichtelijkheid. Buiten overzichtelijkheid is er ook nog de hoeveelheid content die een rol speelt, hierbij hebben Autoweek, Iens, Funda en Tweakers de topposities. Dan is er nog de functionaliteit, waar 9292ov, Buienradar, Rabobank en Routenet de hoogste punten voor haalden. Als laatste is er nog de emotionele beleving, waar Efteling, Ikea en Hallmark bezoekers mee winnen.

Nr. Naam Cijfer
1 Google 8,2
2 Autoweek 8,0
3 Rabobank 7,9
4 Efteling 7,9
5 Bol 7,8
6 Buienrader 7,8
7 Wikipedia 7,8
8 Tweakers 7,8
9 Iens 7,8
10 Funda 7,7
11 Hallmark 7,7
12 Marktplaats 7,6
13 Ikea 7,6
14 AH 7,6
15 Kaartenhuis 7,6
16 Nu 7,6
17 NOS 7,6
18 Vara 7,6
19 9292ov 7,6
20 Routenet 7,6