2min

Tags in dit artikel

, ,

Voor het zevende achtereenvolgende jaar heeft onderzoeksbureau Multiscope een ranglijst opgesteld van de best bezochte Nederlandse sites. De lijst is samengesteld op basis van Visiscan, het online benchmark onderzoek voor Nederlandse websites.

Google.nl en Startpagina.nl consolideren in 2006 hun toonaangevende positie. Marktleider Google.nl weet haar gemiddeld maandbereik in 2006 te verhogen van 70% naar 76%. Voor Startpagina.nl daalde dit bereik van 67% naar 59%. De e-commerce sites (Marktplaats.nl, Nl.bol.com en Wehkamp.nl) en de nieuwssites (Nu.nl en Telegraaf.nl) verbeteren hun positie.

De ranglijst telt vier nieuwe binnenkomers: Nl.Wikipedia.org, Routenet.nl, Telegraaf.nl en Web-log.nl. Deze laatste weet een verbetering van positie 105 naar 18 te bewerkstelligen en is daarmee het succesnummer van 2006.

Startkabel.nl (21), Ilse.nl (38), Staatsloterij.nl (35) en Planet.nl (22) weten hun top 20 positie van vorig jaar niet vast te houden. Met uitzondering van Staatsloterij.nl geldt voor de andere websites dat deze dalende trend ook al in 2005 te zien was. Verder dalen Msn.nl, Speurders.nl, Ebay.nl, Anwb.nl en Ns.nl in 2006. Met uitzondering van Ns.nl hebben de sites gemeen dat zij in een zeer concurrerend segment actief zijn waarin meestal één of meerdere sterke alternatieven voorhanden zijn.

Buiten de top 20 zijn ook een aantal opvallende verschuivingen en trends waarneembaar. Hyves.nl komt van buiten de top 200 nu binnen op plaats 56. Digid.nl, het digitale loket van de Nederlandse overheid, is inmiddels één van de top 100 websites van Nederland. Dit geldt ook voor Gmail.com en Elsevier.nl. Andere groeiers zijn websites waar consumenten digitale foto’s kunnen laten ontwikkelen (Hema.nl, Kodakgallery.nl, Kruidvat.nl).

De gehele Entertainment categorie met daarbinnen de segmenten ‘Erotiek’, ‘Fun’, ‘Games’ en ‘Gokken, Loterijen & Prijsvragen’ lijkt na een piek in 2005 nu een dalende trend ingezet te hebben. Dit geldt overigens ook voor ‘Telecommunicatie’ en ‘Provider’ websites.

De dit jaar gepresenteerde lijst is gebaseerd op 12 verschillende maandranglijsten voor ‘grouped sitesii’. De methodiek is daarmee exact gelijk aan die van 2005. Twee criteria zijn gebruikt om de volgorde van de ‘top 20 sites van 2006’ te bepalen.

Allereerst is gekeken hoe vaak een betreffende site in de maanden december 2005 t/m november 2006 in de uitgebreide top 100 ranglijst van Multiscope vertegenwoordigd was. Sites die 12 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen, staan per definitie hoger in de ranking dan sites die maar 11 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen.

Daarna is gesorteerd op het gemiddeld aantal unieke bezoekers per maand om de verdere ranking te bepalen.