min

Tags in dit artikel

, ,

Online onderzoeksbureau Multiscope heeft voor de zesde keer op rij een top 20 opgesteld van de best bezochte Nederlandse websites.

Dit jaar word de eerste plaats in de lijst bezet door Google.nl, welke vorig jaar nog op de 3e plek stond. De nummer 1 en 2 van vorig jaar, Startpagina.nl en MSN.nl, zijn daardoor een plaats gezakt. Daarachter op de 4e plaats komt Marktplaats.nl, het lijkt er op dat Particuliere handelsplaatsen het goed doen. Zo staat Ebay.nl op 10 en komt Speurders.nl vanuit het niets binnen op 8, Speurders.nl heeft daarmee de meest succesvolle Nederlandse website introductie ooit.

Maar waar stijgers zijn, zijn ook dalers. De websites Startkabel.nl en Ilse.nl zijn een heel stuk gezakt. Waarschijnlijk is het succes van Google.nl de reden van de daling van Ilse.nl en houd Startpagina.nl de mensen weg bij Startkable.nl. Daarnaast zijn de websites Telegraaf.nl (21), Schoolbank.nl (23) en Kpn.com (26) dit jaar helemaal verdwenen uit de top 20.

Niet alleen binnen de top 20 zijn er grote veranderingen, ook buiten de lijst zijn er verschillende grote verschuivingen. Zo is Web-log.nl een grote groeier die een goede kans maakt om volgend jaar in de top 20 te staan. Talpa.tv en Versatel.nl zijn ook grote groeiers buiten de lijst. Versatel.nl verplaatst zich namelijk met 194 posities naar een 56e plaats.

De vergelijkingssites Kelkoo.nl, Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl liften een stukje mee op het succes van de verkoopsites en weten alle drie hun positie buiten de lijst te verbeteren. Ook schuiven Belastingdienst.nl en Nl.wikipedia.org een stukje omhoog. Een aantal kleinere websites op financieel gebied spelen in op de tegenvallende economie en verbeteren ook hun positie.

Uit alle ontwikkelingen blijkt duidelijk dat het internet steeds meer word gebruikt als transactie en interactiekanaal in plaats van de bron van informatie. Er komen ook steeds meer mensen bij en krijgen ook meer ervaring met het internet, waardoor het gebruik er van veranderd.